perugia Tech & Innovatie

Waarom elke verslaggever Facebook Live zou moeten gaan

Apr 21, 2017 Gemma van der Kamp

Hoe vaak ga jij live op Facebook als je bij een gebeurtenis zoals een ongeluk of gevecht bent? Veel mensen blijken dit te doen: twintig procent van alle video’s op Facebook zijn live en dus niet vooraf opgenomen. Volgens Nick Wrenn, hoofd nieuwssamenwerkingen van Facebook, heeft Facebook Live ook voor verslaggevers de toekomst.

Door: Jeffrey Tijdhof

Wrenn vertelt over de voordelen van Facebook Live

“Technische kwaliteit doet er niet toe. Het draait om passie en rauwheid”, zegt Wrenn. Je video hoeft dus niet van televisiekwaliteit te zijn en mag zelfs bewogen en schokkerig zijn. Twintig procent van alle video’s op Facebook zijn live video’s, vertelt hij in een volle zaal tijdens het International Journalism Festival in Perugia. “We zien dat er meer betrokkenheid is bij live video’s dan bij normale video’s.” Mensen kijken ook drie keer zo lang naar een live video dan naar een video die niet live is. Wrenn raadt journalisten aan om live te gaan bij een gebeurtenis als er een verslaggever ter plaatse is, in plaats van alleen een traditioneel item te maken voor televisie of radio. Gewone video’s op een Facebookpagina hebben gemiddeld minder kijkers, daarbij is er ook minder betrokkenheid met het publiek.

    Waarom mensen van Facebook Live houden
  • Uniek perspectief, rauwheid
  • Sociale connectie
  • Authenticiteit
  • Opwinding en verrassing
  • Directheid

Nathalie Malinarich, mobile & new formats editor van BBC News, sluit zich bij hem aan: “BBC wil steeds meer op sociale media doen, onder andere om het jonge publiek beter te bereiken.” De focus van de BBC verschuift op dit moment van traditionele media naar sociale en online media. Door middel van apps, maar ook door middel van Facebook Live, trekt BBC op andere manieren kijkers. Een van de meest succesvolle live video’s was de aankomst van een trein uit China. Dit laat volgens Frankel zien hoe simpel een video kan zijn, maar toch door live te gaan veel betrokkenheid creëert. BBC verslaat ook andere grote gebeurtenissen op Facebook.

Het aantal kijkers is gemiddeld niet hoger, maar de reacties en betrokkenheid zijn wel hoger dan bij een normale video. Facebook vindt het zo belangrijk dat er meer live content wordt gemaakt, dat ze vorig jaar zelfs miljoenen dollars hebben gegeven aan (media)bedrijven en individuelen om dat te realiseren.

Live gaan op Facebook is niet zonder risico’s. Vooral ethiek op live video’s is lastig volgens Mark Frankel, social media redacteur bij BBC News: “Aan de ene kant wil je rauwheid, maar aan de andere kant moet je ook verplicht context geven.” Het is vaak breaking news waarbij je als kijker het idee hebt dat je er zelf bij bent. Bovendien moet je volgens Frankel er als journalist voor waken dat je niet met je live video nog meer schaadt, bijvoorbeeld door het in beeld brengen van slachtoffers. BBC News heeft wel voorbereiding en een aantal scenario’s klaarliggen voor als ze live gaan, mede om geen reputatieschade te krijgen, onder andere als er iets schokkends te zien is of iets dat eigenlijk niet in beeld gebracht mag worden. “Maar, live is live. Je kunt niet voorspellen wat er gebeurt. En dat is juist zo mooi.”

    Tips van Mark Frankel voor reporters die live gaan
  • Wees betrokken bij reacties
  • Luister naar vragen van je publiek
  • Heb geen ego als verslaggever
  • Zorg dat er iets te zien is

Frankel heeft nog wel een paar suggesties voor Facebook: “Ik zou graag zien dat het mogelijk wordt om de live video met een kleine tijd te vertragen. Mocht er dan iets gebeuren, dan kunnen we zelf ingrijpen.” Bijvoorbeeld als er schokkende beelden zijn, of er gebeurt iets ernstigs, dat ze zelf de live video kunnen beëindigen, voor het te zien is voor het grote publiek. Ook ziet de redacteur sociale media graag een systeem waarbij je reacties van kijkers kunt filteren. Op dit moment kunnen alle kijkers van de video reageren. De reactie is meteen te zien onder de video. Frankel ziet dat graag anders: “Zodat er geen namen of details van bijvoorbeeld daders of slachtoffers gereageerd worden.”

    Er komen wel wat veranderingen bij Facebookvideo’s de komende tijd
  • Met iemand samen live gaan
  • Plannen van live video’s
  • Een reactie vastzetten boven je video
  • Advertentieonderbrekingen

Journalisten die willen experimenteren met Facebook als medium: Er is een platform voor journalisten. De site is nu in het Engels, maar wordt binnenkort in meerdere talen beschikbaar.