Tech & Innovatie

Van collectief naar individu: personaliseren is de (s)hit

Apr 21, 2017 Sven Veldhuizen

Waar eerst de journalist als poortwachter bestempeld werd, wordt deze titel tegenwoordig aan een computer verleend. Door middel van pushberichten, Facebook en cookies wordt het nieuws je aan de schenen gelegd en blijf je op de hoogte van wat jíj interessant vindt. De doelgroep verdwijnt, de persoonlijke interesse verschijnt.

Het nieuws wordt vandaag de dag steeds meer gepersonaliseerd en middels algoritmes op je bord gegooid. Het accepteren van cookies of inloggen met je facebookaccount zijn aangrijpingspunten voor nieuwssites om het nieuws te selecteren die voor jou van belang kán zijn. Deze trend heeft een nieuwe stroming ontwaakt: media die de aanval inzetten op de filterbubbel.

Twain
Het ‘depersonaliseren’ is het speerpunt van die nieuwe app Twain. Het concept om de filterbubbel te doorbreken komt van Miran Pavic, redacteur bij de Kroatische Telegram. De nieuwsapp, die vorige week vrijdag de lucht in ging, probeert de lezer te voorzien van artikelen die trending zijn op het internet. Op deze manier pogen ze de lezer bloot te stellen aan nieuws dat hij of zij in eerste instantie niet zou lezen. “Ontdekking werkt het best als je in aanraking komt met iets waarvan je het bestaan niet wist,” laat hij in een interview weten met Niemanlab.

BIG
“Nieuws en actualiteit vanuit elk perspectief, een aanval op de filterbubbel,” zo vermeldt de site van BIG. Zij hebben net als Twain hun pijlen gericht op de filterbubbel. Deze nieuwkomer is sinds dinsdag online te vinden en is door de online uitgeverij Wayne Parker Kent gelanceerd. De nieuwssite wil een einde maken aan de tunnelvisie die wordt gecreëerd door eenzijdige mediaconsumptie.

BIG clustert grote verhalen die onder de noemer Big Files worden aangeleverd. Bijvoorbeeld: de lezer kiest een onderwerp. Hieraan hangen meerdere artikelen met achtergrondinformatie vast. Wanneer jij een cluster hebt gelezen, ben je volledig op de hoogte van het gekozen onderwerp. De filter wordt doorbroken, omdat de topics vanuit meerdere perspectieven worden aangeboden. Deze kunnen in strijd zijn. Hun doel: het verbreden van jouw visie.

Blendle
De Nederlandse nieuwssite Blendle staat juíst bekend om zijn personalisatie. Adjunct-hoofdredacteur Arnoud van der Struijk voelt geen concurrentie. “Ik merk dat de ‘filterbubbel’ steeds populairder begint te worden. Zelfs mijn ouders kennen het begrip,” lacht hij. “Maar ik vind het zeker goed dat er iets mee wordt gedaan. Als we kijken naar Facebook, dan is het inderdaad lastig om een ander geluid te vinden,” vervolgt hij.

Facebook is een medium dat zich op jou aanpast. Zo ook met het nieuws dat over je tijdlijn heen rolt. “Bij Blendle zijn we bezig met het doorbreken van de bubbel, maar ook het maken ervan. Waar de een namelijk behoefte heeft aan het vaste voetbalnieuws, wil de ander juist diversiteit. Die keuze bieden wij,” aldus Van der Struijk.