Tech & Innovatie

Podcasts zijn niet vergelijkbaar met radio

Apr 21, 2017 maykewesterink

Podcasts zijn in Amerika al een groot fenomeen, maar in Nederland kan deze markt nog wel een boost gebruiken. Een podcast is een soort digitale radio-uitzending waarbij een audiofragment wordt gedownload op het internet die anderen kunnen beluisteren. Kan deze vorm van journalistiek in Nederland uiteindelijk net zo groot worden als in Amerika?

Journalist Anne Janssens heeft samen met zijn collega Tim de Grier het bedrijf Dag en Nacht Media opgericht om de podcastmarkt in Nederland te professionaliseren. De pilot van het bedrijf wordt 25 april gelanceerd. Ze zijn zelf al jaren fan van deze manier van audio beluisteren, maar misten Nederlandse podcasts van goede kwaliteit. Daarom zien de twee journalisten het als hun taak om deze markt te helpen. “In Amerika gaat er veel meer geld om in podcasts. Er zitten hele redacties achter”, zegt Janssens. Hij verwijst hierbij naar de Amerikaanse audio serie S-Town, die een grote hit is in Amerika.

“Wij hebben de kennis en tools om de markt in ons land te helpen”, gaat Janssens verder. Dag en Nacht Media helpt bestaande podcasts met het vinden van makkelijke en slimme manieren om geld te kunnen verdienen met advertenties. Ook proberen ze door middel van samenwerkingen nieuwe shows te beginnen, om zo het publiek groter te maken.

Verschillen

Janssens maakt de verschillen tussen de traditionele radio met podcasts duidelijk. Hij legt uit: “Op de radio kun je sneller actueel nieuws brengen. Podcast is een Long Form medium, wat betekent dat er langere interviews te horen zijn met een specifiek onderwerp.” Omdat digitale audiofragmenten altijd tot je beschikking staan, kun je ook altijd zelf een onderwerp kiezen dat jij wilt horen.

Janssens vindt podcasts intiemer, omdat het vooral via de mobiele telefoon en koptelefoon wordt beluisterd. Hierdoor wordt er aandachtiger geluisterd naar podcasts dan naar de radio. “Eén digitale audioluisteraar is vergelijkbaar met tienduizend radioluisteraars”, verklaart Janssens. Dit komt omdat je veel aandachtiger luistert naar een podcast dan naar de radio. Janssens denkt niet dat podcasts de radio kunnen vervangen: “Podcast en radio kunnen prima naast elkaar.”

De Correspondent

Daar is radiomaker Lex Bohlmeijer het mee eens. Hij startte in 2014 een audioserie voor De Correspondent, die nog steeds loopt. Hij interviewt met mensen die een inspirerend verhaal of bijzondere expertise hebben. “Mijn voorkeur gaat uit naar ‘andere stemmen’. Dan heb ik het over mensen die je niet zo vaak in de media hoort. Ik houd ook nadrukkelijk de diversiteit in het oog”, legt Bohlmeijer uit. De radiomaker ziet zijn journalistieke bijdrage als aanvullend op de geschreven stukken. “Wat ik toevoeg is emotionaliteit, nabijheid en menselijkheid.”


De radiomaker vergelijkt podcasts niet met de traditionele radio. “In Amerika is het genre populair door een aantal hoogwaardige series. Door deze podcasts is radio ook niet verdwenen”, legt hij uit. “Het zou me verbazen als podcasts de functie van radio volledig over zouden kunnen nemen. Via podcasts kun je een prachtige aanvullende functie vervullen op de nieuwsvoorziening.”