Tech & Innovatie Uncategorized

Mediaredactie goes Instagram

Apr 21, 2017 Dennis Boom

Door Dianne de Gruyter

Snapchat was de eerste, instagram en whatsapp volgde en onlangs voegde ook facebook zich bij het gezelschap: Social media apps waarbij het mogelijk is om ‘stories’ te maken en te delen.

Stories everywhere

Stories, of anders gezegd ‘verhalen’ kun je via je snapchat, instagram en nu ook via je facebook posten. Verhalen zijn korte berichten of tekstjes die door je volgers op social media 24 uur kunnen worden bekeken. Op snapchat en instagram maken gebruikers er massaal gebruik van. We vinden dat met z’n allen leuk; Graag laten we aan andere zien hoe leuk ons eigen leven is.

Maar ook nieuwsdiensten zoals NOS en metronieuws vinden hun weg naar social media en proberen de stories uit. Kunnen sociale media kansrijke toekomstperspectieven bieden voor de journalistiek? Zijn traditionele media zoals krant, televisie en radio verleden tijd? Naar de voorbeelden van de NOS en metronieuws op instagram en snapchat. Testte de Mediaredactie het zelf uit.

The experiment

De redactie wilde zich wagen aan de nieuweling, namelijk facebook. Een story namens de mediaredactie maken bleek alleen niet 1, 2, 3 te kunnen. Het is namelijk een voorwaarde dat je een persoonlijk profiel hebt en geen pagina. Nice to know.

De redactie bedacht wat anders. We lanceerde een mediaredactie instagram account en maakten onze eerste instagram story. Hoe is dat verlopen? Bekijk hieronder onze allereerste geposte instagramstory.

Mediaredactie geeft tips en tricks om op instagram in de spotlight te blijven

#1 Gebruik hashtags, maar don´t overdo it.
#2 Post regelmatig(!) en zorg voor aansprekende onderwerpen voor je doelgroep.
#3 Maak je posts en stories karakteristiek en persoonlijk.
#4 Geef locaties aan en gebruik tags.
#5 Bereik je doelgroep door gerelateerde accounts en mensen te volgen.
#6 Koppel je instagramaccount aan andere social media accounts.
#7 Zorg dat instagram geen geheimen voor je heeft.