N&A perugia

Het belang van engagement

Apr 21, 2017 Sabine Schults

Het publiek heeft steeds minder vertrouwen in kranten en nieuwszenders, en laat deze daarom vaker links liggen. Dat maakt het voor een journalist anno 2017 van belang om te luisteren naar je doelgroep. Op het International Journalism Festival in het Italiaanse Perugia wordt hier door verschillende vakmensen over gediscussieerd. 

Een voorbeeld van engaged journalism is het Amerikaanse Hearken – wat ‘luisteren’ betekent. Normaal gesproken bemoeit het publiek zich niet met een verhaal voordat deze gepubliceerd is. Hearken helpt nieuwsorganisaties te luisteren naar het publiek terwijl het verhaal ontwikkelt van idee tot publicatie. Oprichtster Jennifer Brandel vult daarbij aan: “Het maakt niet uit wie het nieuws als eerste brengt als het publiek je niet vertrouwt.”

Social media editor bij de BBC, Mark Frankel, vindt ook dat journalisten meer moeten luisteren naar reacties van het publiek op social media. “Als er twintig mensen in de reacties onder een live video zeggen: ‘laat eens zien wat er achter je is’ of ‘zou je hier meer context over kunnen geven’, dan zouden we daar als journalist naar moeten luisteren. Dat gebeurt nog niet genoeg.”

Andrew Haeg van Groundsource benadrukt “Als je om feedback vraagt, zorg dan dat je luistert.” Het bedrijf zorgt voor tweerichtingsverkeer tussen medium en publiek door gebruik te maken van tekstberichten. “Soms krijg je boze berichten, maar als je dan uitlegt waarom je als medium welke beslissingen hebt gemaakt, blijken de mensen vaak niet eens zo boos. Ze verwachten gewoon niet dat je antwoordt.”

Van eigen bodem kennen we natuurlijk De Correspondent. Het online platform werkt samen met haar leden door te vragen wat zij over een bepaalde ontwikkeling weten: een vorm van community based journalism. Het publiek – waar ieder zijn eigen expertise heeft – weet meer dan één correspondent, zo is de gedachte. En het blijkt te werken: De Correspondent heeft na de oprichting in 2013 inmiddels meer dan 50.000 betalende leden.

Wat begint met een oproep, kan resulteren in vele reacties. Rob Wijnberg, hoofdredacteur en oprichter De Correspondent: “De bureaucratie in de gezondheidszorg is een groot probleem in Nederland. We willen begrijpen hoe het tot stand is gekomen, wat voor effect het heeft op het werk van dokters, of het de levens van patiënten beïnvloedt en hoe we deze problemen kunnen verhelpen. Hier kom je niet achter als je niet met zo veel mogelijk dokters en patiënten praat.”

Toch zijn er redenen om geen community based model te gebruiken. Bijvoorbeeld als je het publiek wil informeren over een verhaal zoals je die dagelijks in het nieuws ziet. Wijnberg: “Dan is er geen community nodig, want er is geen reden om je publiek erbij te betrekken.” De reden waarom je een community based model wil gebruiken is dus belangrijk en niet voor elke nieuwsorganisatie weggelegd.