N&A

Vloggen en journalistiek, gaat dat samen?

Apr 20, 2017 Julian Klop

Contentmakers en journalisten die zich hebben geworteld in het online landschap, kwamen donderdag 13 april samen om hun visie te delen met zo’n vijftig vakgenoten. Tijdens de lezing, georganiseerd door de Nederlandse Vereniging van Journalisten, werd duidelijk dat de meningen verdeeld waren.

Quinten Popma ontwikkelt creatieve concepten voor de video’s op MyChannel.

Quinten Popma opende de avond. Hij vertelde over de video’s die worden gemaakt voor het met YouTube concurrerende platform MyChannel, dat zich richt op webseries uit Nederland en België. “We willen een platform zijn voor jong talent,” zegt Popma. Eind vorig jaar werd bekend dat De Persgroep MyChannel heeft binnen gehaald, maar Popma maakt duidelijk dat hij gewoon blijft doen wat hij al deed. De kijker merkt geen verandering.  De zaal vol journalisten vond de video’s ‘nogal gelikt’ en ergerde zich aan ‘de rondborstige domme poppetjes’ die elkaar afwisselen.

 

AD

Het AD is al aan het experimenteren met ‘hippe video’s’. De onder jongeren populaire website VICE werd gevraagd om lijsttrekkers te interviewen naar aanleiding van de verkiezingen. Yous (eigenaar van kanaal YousToub) deed op zijn beurt iets vergelijkbaars, want ook hij sprak met politici. Deze video’s werden doorgeplaatst op AD.nl. “Zo wordt het AD een plek voor zowel nieuws als entertainment,” beweert Popma die de plannen besproken heeft met De Persgroep en de hoofdredacteur van het AD.

Selli Altunterim (l) en Veras Fawaz (r) laten de video zien over vluchtelingenwerk.

Rauwkost

MyChannel is dus niet van plan om journalistieker te worden. Daarentegen heeft taakomroep NTR de taak om informatieve programma’s te brengen. De NTR heeft het inzetten van YouTubers ook al geïntroduceerd bij haar kanaal Rauwkost. Onder de bezielende leiding van Selli Altunterim maakt onder andere Veras Fawaz video’s over maatschappelijke thema’s als vluchtelingenwerk.

Onafhankelijkheid

De journalist vindt er het zijne van, zo bleek uit de reacties onder de aanwezige professionals. Fawaz kondigde aan een week na de lezing een gesponsorde video op te nemen voor CocaCola. Dat druist in tegen de heersende opvatting dat een journalist onafhankelijk moet opereren. ‘Wat is de boodschap?’ en ‘welke video is onafhankelijk en welke niet en hoe weet de kijker dat?’, zijn vragen die de journalisten zichzelf stelden. Fawaz was het hiermee eens; dat hij meewerkte aan het journalistieke Rauwkost maakt hem nog geen journalist.

Ineke Boersma vertelt dat goede apparatuur, een duidelijke focus van de vlogger/journalist en een succesvol verdienmodel de drie ingrediënten zijn voor een goede vlog.

Vloggen een schoolvak?

Tot slot was er nog de vraag : wat moeten de hbo-opleidingen journalistiek met vloggen? Sinds dit schooljaar krijgen eerstejaars studenten aan de Fontys Hogeschool Tilburg les in bloggen en vloggen. Ineke Boersma, die zelf de opleiding journalistiek volgt in Ede, meent dat het een goede zaak is dat de journalisten in spe om leren gaan met monteren van online video’s. Per se op vloggen richten hoeft nu  ook weer niet volgens de student. Boersma haalde ook YouTuber Bram de Wijs aan, die het publiek in een videoboodschap meegaf dat vlogs altijd persoonlijk moeten zijn, ook als je ze inzet in de journalistiek.

 

Foto’s: Dennis Boom