N&A

Wim Ballieu: “Ik ben op tv authentiek en niet overdreven enthousiast”

Apr 19, 2017 Willem Kniknie

Tegenwoordig heeft elke omroep wel een kookshow of een programma met een kookonderdeel. Hoe kun je als tv-chef succesvol zijn in deze overvloed aan kookgeweld, en als je al succesvol bent, hoe groot is je merk en je invloed dan? Wim Ballieu doet een boekje open over deze kwestie.

 Wim Ballieu verschijnt vaak op de Belgische en Nederlandse tv. Met shows als De Streken van Wim en Goe Gebakken is hij vaste gast bij 24Kitchen en de VRT. In België kookte Ballieu op Tomorrowoland voor honderden festivalgangers tegelijk en heeft hij zijn eigen gehaktballenrestaurant, genaamd Balls & Glory, opgezet. Ondertussen heeft hij al vier vestigingen in België geopend.  

Sinds de zomer van 2016 pendelt Ballieu heen en weer tussen Brussel en Eindhoven, naar zijn eerste Nederlandse Balls & Glory vestiging in het hartje van de Lichtjesstad. De hoogste tijd om deze sympathieke Belg aan de spreekwoordelijke tand te voelen over zijn merk en zijn invloed als (tv) chef.

 Wanneer is de passie voor eten en koken ontstaan?

 “Die passie is ontstaan op een jonge leeftijd. Mijn grootouders hadden een boerderij en mijn ouders een slagerij. Ik was hierdoor vanaf jongs af aan constant in contact met het vee en verse producten. Een van mijn tantes beheerde een hotel vlakbij de Vlaamse kust. Hier kwam ik in contact met het serveren en koken voor grote groepen. De combi van het boerderij en dat hotelleven maakte mij enthousiast voor de culinaire wereld.”

Nederlanders vallen voor een goed Belgisch accent, zet u het soms in als marketingmiddel?

“Nee, dat doe ik niet en dat zal ik ook nooit doen. Wat wel opvalt is dat ik zelfs in Belgische programma’s word ondertiteld.”

Hoe gaat het met uw restaurant in Eindhoven?

 “Het gaat wat moeizamer dan verwacht. We hebben ‘s avonds goede klandizie, maar overdag is het rustig, dit zien we graag anders. Het restaurant in Eindhoven hoeft ook niet meteen winstgevend te zijn. Dit is echt een test om te kijken hoe we dit concept in Nederland kunnen aanbieden.”

Waarom zit u dan in Eindhoven en niet in Amsterdam?

 “Natuurlijk was een restaurant in Amsterdam meteen een grote hit geweest. Je hebt daar veel toeristen, studenten en de Amsterdammers zelf natuurlijk. Maar deze stad is, net zoals Brussel, een losstaand land; het valt niet te vergelijken met de rest van Nederland of België. Ik wil met mijn restaurants een thuishaven creëren in kleinere steden. Ik heb echt wel plannen klaarliggen voor Utrecht en Amsterdam, maar Eindhoven is een interessantere uitdaging.”

De ballen van Wim

Wat is de ultieme plek voor u om de gehaktballen te verkopen?

“Het is al een hele prestatie om dit eerste restaurant in Nederland te runnen. Uiteindelijk hebben we het doel om rond het jaar 2050 een restaurant te openen in New York. Dit is geen droom maar een concreet ‘target’. De rekensommetjes zijn gemaakt en het doel heeft een slagingskans van 95 procent.”

Hoe groot is uw merk en invloed als tv kok?

 “Ik heb vooral in België een groot platform waar ik mijn boodschap kwijt kan. Als ik het wil kan ik me dus positief of negatief uitspreken over bepaalde dingen. Ik doe dat niet vaak omdat ik meer bezig ben met het verspreiden van mijn eigen boodschap, namelijk: gezond eten moet voor iedereen mogelijk zijn. Ik zie mijn bekendheid dus meer als een voorbeeldfunctie. Ik laat aan het publiek zien hoe bijvoorbeeld het koken van een bepaald gerecht snel en makkelijk kan zijn, en dan hoop ik dat deze boodschap aanslaat bij mijn publiek en dat er iets mee wordt gedaan. Ik zet mijn naam dus in voor een gezondere bevolking en dus niet voor Wim Ballieu pannensets of handdoeken. “

U bent de Belgische Jamie Oliver?

Gehaktbal, maar dan gezond

 “Zo zou ik het niet willen zeggen. We dragen beiden een boodschap uit over gezond eten en de eenvoud daarvan, maar Jamie zit op een veel hoger en ook commerciëler niveau dan ik. Wel vind je bijvoorbeeld in mijn restaurants gratis water en fruit op de tafels. Een simpele maar handige truc om de gasten bewuster te laten eten. Daarnaast serveren we ook geen frisdrank in de restaurants, we maken bijvoorbeeld zelf groene ijsthee en we serveren, bijvoorbeeld hier in Eindhoven, lokale bieren uit deze stad. “

Hoe komen uw programma’s tot stand?

“Vaak heb ik zelf een idee, dit wordt dan via mijn productiebureau aangeleverd bij een zender als 24Kitchen. Leuk detail: mijn partner is eigenaar van het bureau waar ik bijzit, we hebben elkaar daar ontmoet. Ook Jeroen Meus staat ingeschreven bij het prproductiebureau van mijn vrouw. Als een idee goedkeuring krijgt bij de zender, beginnen de opnames. Ik werkt niet met een script, ik doe gewoon mijn ding, zonder al teveel toeters en bellen. Het eten wat ik bereid wordt altijd opgegeten door mij en het productieteam wat aanwezig is, soms ontstaat er wel is wat onenigheid over wie wat mag hebben. We gooien nooit iets weg, ook al draaien we zes afleveringen op een dag: iedereen gaat dan goed gevuld naar huis toe.”

Hoe moet een tv chef nog opvallen nu bijna elk programma een kookonderdeel heeft?

  “Ten eerste is een kookshow, als het om een kok gaat in een studio met twee camera’s erop, makkelijke televisie content. Het opnemen kost weinig tijd en de kosten zijn laag. Daarom zijn er ook zoveel koks op tv. Maar opvallen…pfoe ik heb geen pasklaar antwoord. Wel weet ik dat ze in België een voorliefde hebben voor eerlijke en bescheiden mensen op de tv. Ikzelf ben op tv authentiek en niet overdreven enthousiast, een bescheiden toon werkt beter. Door plastische entertainment figuren zoals Gerard Joling prikt een Belg meteen heen… Ik moet wel eerlijk zijn: Joling is zo geplastificeerd dat hij me af en toe wel intrigeert.”

Meer verhalen horen van tv-chefs? Lees hier het interview met Ramon Brugman, de chef-kok van BinnensteBuiten.