N&A

Reality-TV: ‘Weinig journalistieks aan’

Apr 19, 2017 Janna Hoofs

Het is misschien wel een guilty-pleasure van heel veel Nederlanders: realityseries. Roy wil groeien met zijn winkel, Barbie wil een tweede kindje en de Roelvinkjes hebben weer een nieuwe hobby. Het zijn geen kijkcijfer hits, want ze komen bijna niet voor in de kijkcijfer top 25. In hoeverre mogen we deze series eigenlijk journalistiek noemen? Volgens Angela de Jong, TV-columniste van het AD, is er weinig journalistieks aan.

“Voor mij is journalistiek een poging om de waarheid te achterhalen. Er is iets aan de hand, daar ga je heen en je laat mensen zien hoe het eruit ziet. Reality heeft daar niets mee te maken. Journalistiek en realityseries is een beetje appels met peren vergelijken. Reality is bedoeld om een groot publiek te amuseren en vast te houden.” Volgens haar gaat het vooral om het vermaak. “Je kunt erom lachen, kijk die gekke BN’er eens. De reden dat zenders het uitzenden is omdat mensen nieuwsgierig zijn naar hoe een bekend iemand leeft”.

De Jong vertelt dat er bepaalde handelingen zijn bij het maken van reality-TV. “Ze bedenken een verhaallijn rondom een persoon, hakken de werkelijkheid in stukken compleet met cliffhangers, mensen moeten natuurlijk wel alle afleveringen kijken”, zegt De Jong, “ De kunst als maker is om het leven van een BN’er te combineren met een bedachte verhaallijn die daar goed bij past zodat het voor de kijker authentiek overkomt.”

Volgens De Jong was de verhaallijn van Barbie erg goed. “Zo was er ‘Huisje, boompje, Barbie’ en ‘Barbie gaat trouwen’ en ‘Barbie neemt er nog eentje’. Dat doet het heel goed. Dat komt ook wel omdat ze authentiek is, ze is wie ze is en dat blijft ze. Je gaat als kijker toch een beetje van haar houden .”

Image Credits: Youtube.