N&A

BN’ers met een blad: Niet zomaar een paar tijdschriften

Apr 11, 2017 Manoe Snellens

Chantal Janzen mag zich sinds een aantal weken tot het groepje van Linda de Mol, Maarten van Rossem en Wendy van Dijk rekenen. Op 21 maart lanceerde de presentatrice haar eigen tijdschrift &C. Maar waarom beginnen BN’ers een tijdschrift?

Carolien Vader is de oprichter van Bladendokter, een online mediamagazine dat bladen en uitgevers adviseert over het veranderende medialandschap. Vader vertelt: “Er zijn verschillende redenen voor een bekende Nederlander om een tijdschrift op te zetten. Als eerste is het voor hen belangrijk om buiten de optredens op podia en tv op een frequente wijze contact te houden met de fans. BN’ers worden namelijk door productiebedrijven ingehuurd om hun kunstje te doen op de televisie of op het podium. Ze moeten precies doen wat er in het draaiboek van het programma staat.”

Eigen visie

Vader vervolgt: “Maar BN’ers hebben ook een eigen visie en een eigen mening. Die willen ze graag delen. Een tijdschrift biedt als het ware een heel ander platform aan voor een andere content. Je kunt in je magazine vertellen wat jouw visie is of hoe jij over bepaalde onderwerpen denkt. Wendy gaat in haar blad met haar doelgroep op weg naar geluk en Chantal wil in het magazine haar perspectief op de wereld laten zien.” Laatstgenoemde vertelde in een interview met NU.nl dat het altijd al een droom was om een eigen tijdschrift te hebben. Twijfels had ze niet. “Je moet iets niet laten, omdat je bang bent dat het misschien niet gaat lopen. Ik probeer het liever en val op mijn bek, dan dat ik denk: had ik het maar geprobeerd.”

Bron: YouTube, NU.nl

Zelf uitgeven

Een andere reden om een magazine te starten, is volgens Vader dat een eigen blad ook een bron van extra inkomsten is. “Als de opzet van het blad goed wordt aangepakt, kun je er veel aan verdienen. Vooral als je het zelf uitgeeft.” Zelf ziet ze dat het steeds vaker voorkomt dat tijdschriften in eigen beheer worden uitgegeven. “Chantal en Wendy geven het blad zelf uit. Ze gaan hierin mee met de trend dat steeds meer bladen in eigen beheer worden uitgeven. Want niet alleen BN’ers doen dit.”

“Het blad Daphne’s Diary, een dagboek in de vorm van een tijdschrift, wordt bijvoorbeeld op een zolderkamertje gemaakt. Het voordeel hiervan is dat je niet de overhand en de invloed hebt van een organisatie. Je hebt meer kansen om te innoveren als je één tijdschrift in eigen beheer hebt. Binnen grote bedrijven gaat dat moeilijker en is daar vaak ook weinig tot geen budget voor”, aldus Vader.

Oplages

Kunnen BN’ers met hun blad invloed hebben op de tijdschriftenmarkt? Uit het onderzoek van Mediamonitor naar de totale jaaropgave, blijkt namelijk dat de oplages al jaren dalen. Tussen 2011 en 2015 zijn de totale oplages met zo’n 30% gedaald. “De oplages zullen blijven dalen, welke BN’er ook met een tijdschrift komt”, vertelt Vader. “Zij zullen niet de mensen zijn die de tijdschriftenwereld een boost kunnen geven. Er zijn andere oplossingen voor nodig om de oplages weer omhoog te krijgen. Maar dat is een hele andere discussie.”