Uncategorized

“Wat ben jij nou allemaal aan het vertellen?”

Apr 02, 2017 Jari Dokter

 

De Duitse profvoetballer Bastian Schweinsteiger van Chicago Fire keek raar op toen op de persconferentie een Amerikaanse journalist hem vroeg: “Ben je nog bezig met de toekomst? Zoals spelen voor Duitsland?” Het deed menig wenkbrauw doen fronzen. De Duitse middenvelder nam immers al een half jaar geleden afscheid van ‘Die Mannschaft’ om nooit meer terug te keren.

Amerikaanse voetbalkennis

‘’De voetbalpagina staat in de kranten ergens achterin. Amerikaanse journalisten hebben weinig ervaring met de sport’’, zegt Erik Tammer, ex-voetballer en medeoprichter van de Amerikaanse voetbalclub FC Dayton Dutch Lions. ‘’Het ontbreekt vooral aan mechanisme en kennis. Amerika is een land dat vooral houdt van honkbal en basketbal. Media besteden juist veel aandacht aan die sporten.’’

Carlo Wilmots, voetbalcommentator bij de Mayor League Soccer wedstrijden van Eurosport, ziet ook dat ervaring bij voetbaljournalisten ontbreekt. “Soms denk ik ook weleens: Wat ben jij nou allemaal aan het vertellen?’’

Bron: NOS

Tammer, die onder andere ook scoutingswerk verrichtte voor SC Heerenveen en NEC, merkt toch dat voetbal populairder wordt in het land. “De bond is erg druk en ook professioneel bezig om de sport op de kaart te zetten. Eerst bestonden er maar 34 profclubs, nu zijn dat er al 78. Er werden ook helemaal geen wedstrijden uitgezonden van de MLS. Nu worden er hele wedstrijden uitgezonden’’, zegt Tammer.

‘’Het Amerikaanse voetbal wordt steeds bekender. Zeker als je naar de afgelopen tien jaar kijkt. In stadions zijn er veel toeschouwers en er hangt veel sfeer. De leuzen die gezongen worden, zijn vergelijkbaar met die in Nederland en België. Dus op de tribune zit echt wel kennis’’, zegt Eurosport-commentator Wilmots.

“Amerikanen willen sensatie!”

Tammer, oud-voetballer van onder meer AZ en Sparta Rotterdam, weet wat de fans echt willen. ‘’Sensatie! Amerikanen zitten niet te wachten op een 0-0 eindstand. Mij lijkt het daarom beter om eerst te beginnen met het uitzenden van hoogtepunten in plaats van hele wedstrijden.’’

Hij verwacht nog veel van de Verenigde Staten. Hij ziet de ‘voetbaltoekomst’ van Amerika positief in. ‘’Ik voorspelde dat Amerika in 2022 bij de wereldtop zou horen. Met hun mentaliteit denk ik dat het zeker nog kan lukken. Alleen lopen ze met de faciliteiten nog ver achter.’’

Journalistieke publiciteit

Alles wat hot is, krijgt publiciteit volgens Tammer. ‘’Als media meer over voetbal berichten, dan krijgt het onder de mensen ook meer aandacht. Sporttalkshows en -bladen, zoals in Nederland, bestaan daar nog niet. Dus journalistiek kan zeker een positieve bijdrage geven aan de voetbalopkomst.’’

Daar is de Belgische Wilmots het mee eens. “Wat mij ook opvalt is dat journalisten in de VS zich ontzettend veel richten op statistieken. Dat is allemaal erg overdreven, maar het brengen van veel statistieken doen ze bij alle sporten.’’

‘’Uiteindelijk draait alles toch om de kijkcijfers en oplages. Willen mensen geen voetbal, dan willen mensen geen voetbal. Er moet wel een  markt voor de sport zijn. Ze hebben nog een lange weg te gaan’’, zegt Tammer.

Foto: Wikipedia Commons