N&A

Deze mediastrateeg heeft jou zó overtuigd

Mar 31, 2017 Leeuwelijn Verwijst

Helderziend of valt het mee? Sybren Kooistra is mediastrateeg en hielp GroenLinks tijdens de verkiezingscampagne met een tactiek die de partij aan de zetels moest helpen. Niet alleen in Nederland heeft Kooistra zijn ervaring opgedaan: het begon allemaal in Amerika, waar heeft hij mogen helpen aan de campagne van wel een heel belangrijk persoon. Wat houdt het in om mediastrateeg te zijn?

“In de zomer van 2008 zag ik dat Barack Obama aan zijn campagne begon en dacht ik: ik wil meehelpen, hoe dan ook. Dus heb ik al mijn geld bij elkaar geschraapt en ben ik naar Amerika gevlogen”, zegt Kooistra. In Virginia zette hij zich volle bak in voor de campagne: “Ik ging langs alle deuren om mensen te overtuigen en stond in tientallen winkelcentra staan om de voorbijgangers toe te roepen.” Vanzelf vond hij manieren om mensen te overtuigen: strategieën. Dat is waar het voor Kooistra begon.

De dertigjarige oud-Helmonder heeft geen Media-informatie of Journalistiek gestudeerd, maar Politicologie. Inmiddels heeft hij zich gespecialiseerd in datajournalistiek en onderzoeksjournalistiek. Die ervaring helpt hem weer met wat hij op dit moment het liefst doet: tactieken bedenken in de media. “Het speelveld in de media verandert razendsnel, voornamelijk online. Er zijn constante ontwikkelingen die je als consument, maar vooral als mediastrateeg, moet bijhouden. Het is belangrijk om bepaalde platformen te begrijpen en aan de hand daarvan analyses te maken”, vertelt Kooistra.

Groenlinks
Deze analyses hebben geholpen bij de campagne voor GroenLinks. Digitale campagnestrateeg: die functie vervult Kooistra bij de politieke partij. “Ik heb een verslag van twintig pagina’s geschreven als mediatactiek voor de campagne. In de eerste helft heb ik alle sociale media helemaal uitgelicht. Daar staat in wat alles is en hoe alles werkt. In de tweede helft staat wat we er allemaal mee kunnen doen. Dat gaat voornamelijk over acties die we kunnen voeren om mensen voor ons actief te maken. Het overkoepelend thema gaat daarover, maar daarbinnen zoek ik uit wat daar precies voor werkt”, aldus Kooistra.

De strategie
De volgende vraag is natuurlijk: wat werkt? “Het gaat erom dat de kiezers zich belangrijk voelen en het gevoel hebben dat ze kunnen bijdragen. ‘Draag bij’ en ‘doe mee’ zijn daar sleutelwoorden voor. Dat bleven we herhalen en dat leverde ons vrijwilligers op. Dat versterkte het team van GroenLinks”, zegt Kooistra. De volgende strategie? Normaal zijn. “We blijven dichtbij onszelf. Dat kan het publiek waarderen”, licht Kooistra toe.

Kooistra legt verder uit hoe een mediastrateeg zeker weet of een bericht aanslaat: “De tactiek daarin is simpel: cijfers bekijken. Op Facebook kun je bijvoorbeeld al ontzettend veel gegevens opvragen over een post. Zo kun je inzien hoe groot het bereik van je bericht was en welke doelgroep er het vaakst op heeft geklikt.”

GroenLinks heeft op 15 maart veertien zetels gewonnen. Is een mediatactiek als deze daar de reden van? Kooistra’s antwoord is luid en duidelijk: “Ja, daar geloof ik heilig in.”