N&A Tech & Innovatie

Minder papier, meer digitaal: Zo zien regionale kranten de toekomst

Mar 30, 2017 Loiseb

Jeroen Dijsselbloem pleit voor een btw-verlaging op digitale media van 21 naar 6 procent. En dat betekent dat digitale kranten goedkoper gaan worden. Wij zijn dus minder geld kwijt, maar wat gaat het betekenen voor de media? Chef online Anke Verbakel van het Eindhovens Dagblad en hoofdredacteur Arie Leen Kroon van de Provinciale Zeeuwse Courant vertellen hoe zij over de btw-verlaging denken.

Wat vinden jullie van de verlaging van de btw op de digitale media?
Anke: “Ik vind het logisch. Je kunt nu in principe dezelfde content leveren. De krant kun je in het digitaal aanleveren en dat hoeft niet per se andere content te zijn. Als je het dan belast met btw, dan lijkt mij dat alles op dezelfde manier belast wordt.”
Arie Leen: “Ik zie zelf weinig reden om verschillen in btw-tarief te hebben voor de media, dus ik vind het prima dat dit gebeurt. Daarnaast komt het ons economisch goed uit. Tegenover de publieke media hebben zelfstandige media, zoals de PZC, het relatief moeilijk. Publieke omroepen, zoals Omroep Zeeland krijgt flinke subsidie. De verlaging van btw op digitale media zou je kunnen zien als een stap in de richting van een min of meer gelijk speelveld in de media.”

Wat zullen de nadelen van de btw-verlaging zijn?
Anke: “Slimme ondernemers zullen het verschil in prijs niet berekenen voor de klanten, maar steken het zelf in de zak. Dit lijkt mij niet slim, want het kan juist klanten werven als een medium zegt dat zijn abonnementen goedkoper zijn, omdat je er minder btw over betaalt.”
Arie Leen: “Ik vind dat de overheid niet moet sturen. Als medium moet je zelf sterk genoeg zijn om elk belastingregime te overleven. Het blijft belangrijk om je eigen kracht te kennen in alle omstandigheden.”

Wat gaat volgens jullie het verschil zijn als de btw-verlaging wordt doorgevoerd?

Anke: “Ik hoop dat het aantrekkelijker wordt om betaald te krijgen voor de journalistiek, dat meer mensen een abonnement gaan nemen. Veel mensen zien geld als een drempel voor het gebruik van media. Ik denk dat het verlagen van de btw een economische stimulans is.”
Arie Leen: “Het wordt makkelijker om voor een digitaal product te kiezen. Alsnog hangt het er vanaf of mensen bereid zijn om voor nieuws te betalen. Elke btw verlaging helpt om digitaal nieuws te verkopen. En in welke mate dat gaat, valt niet te voorspellen. Maar een lage btw houdt de betaaldrempel zo laag mogelijk, en dat is een goede zaak.”

Gaat dit het einde van de papieren krant zijn?
Anke: “Ik geloof in het einde van de papieren krant, maar ik denk niet dat dit door de btw komt. Ik denk dat het einde van de papieren krant er komt door de ontwikkelingen van de tijd. Maar het verschil met de btw gaat van 21 procent naar 6 procent. Dan kan het best zijn dat mensen om deze reden een digitaal abonnement nemen en minder de papieren krant gaan lezen.”
Arie Leen: De oplage van de papieren krant gaat langzaam achteruit en we proberen dat te compenseren met inkomsten van de digitale media. We proberen langzaam maar zeker over te schakelen van papier naar online, voor wie dat wil. Lezers van 50+ zullen waarschijnlijk de krant blijven lezen, maar op langere termijn willen we ook klaar zijn voor alleen online gebruik. Daar past de btw verlaging goed in.”

Benieuwd naar hoe de directeur van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek denkt over de btw-verlaging? Lees dan het interview met René van Zanten.