De ochtendbulletins van het NOS Journaal zijn opgefrist. De televisie-uitzendingen tussen 06.30 uur en 10.00 uur ’s ochtends zijn veranderd en brengen een vlottere en frisse uitstraling. Volgens Robert Baltus, eindredacteur van NOS, zou dit jongere kijkers aansporen om ’s ochtends vaker naar het journaal te kijken.

De nieuwe bulletins van het ochtendjournaal moeten het nieuws korter en sneller brengen. Er wordt meer beeld laten zien dan bij een reguliere uitzending. Deze beelden worden aangevuld met een snelle feitelijke samenvatting van het nieuws. Het is vergelijkbaar met ‘noskort’, een social media-account van NOS dat binnen een paar seconden weergeeft wat de volger de afgelopen dag of nacht gemist heeft.

Doelgroep
Jonge kijkers zijn de doelgroep, maar niet jongeren: dat wil Baltus duidelijk maken, omdat andere online nieuwsartikelen dit verkeerd interpreteerden. “We willen niet per se mensen van tussen de dertien en twintig jaar aantrekken, maar juist tussen de twintig en vijfendertig”, aldus Baltus. “Het kijkcijferteam van NOS onderzocht dat en concludeerde dat dit publiek ’s ochtends behoefte heeft aan een nieuwe manier van nieuwsgaring.”

Video van oude ochtendbulletins

De neiging om onderweg naar school of het werk snel het nieuws op social media te checken lijkt groter dan dat deze doelgroep ’s ochtends voor de televisie zou zitten. Waarom denkt Baltus dat de nieuwe ochtendbulletins toch werken? “We hebben online al verschillende initiatieven genomen, zoals ‘noskort’, die het goed doen en dus geen nieuwe make-over hoeven te gebruiken. De nieuwe ochtendbulletins zijn bedoeld voor degenen die met in de ene hand een tandenborstel en in de andere hand een broodje pindakaas in een rap tempo het nieuws willen meekrijgen,” vertelt Baltus.

Oftewel: de nieuwe aanpassingen lenen zich minder voor de kijkers die eens rustig op de bank de tijd ervoor nemen, zoals ouderen. “Daarom past het nu beter bij de jonge doelgroep”, zegt Baltus. “Het zesuurjournaal is ook al anders dan het achtuurjournaal. Alles wordt aangepast aan de doelgroep waarop de uitzending gericht is, dus had het ochtendjournaal dit ook nodig.”

Onderzoek
Hoe wordt onderzocht wie er dan kijkt en waar dat publiek behoefte aan heeft? Paul Hek, kijkcijferspecialist van NOS, geeft details over hoe het er de laatste tijd aan toe gaat: “Afgelopen weken is er ’s ochtends best veel gekeken naar de ochtendjournaals, meer dan gemiddeld. Het journaal van 8.00 uur trok ongeveer 350.000 kijkers, wat heel netjes is. Dat komt bijvoorbeeld door de Nederlandse verkiezingen en de opgelopen spanningen met Turkije.” Volgens Hek geldt over het algemeen: hoe later op de ochtend, hoe ouder het publiek. Dat verklaart waarom tussen 06.30 uur en 10.00 uur de doelgroep jonger is.

“De televisie is voor jonge kijkers niet de eerste manier om het nieuws te volgen. Maar als er groot nieuws is, wordt er toch opeens heel veel naar het journaal gekeken”, aldus Hek. In de loop der jaren is enorm veel kennis en ervaring opgebouwd in het maken van nieuwsuitzendingen en zijn de wijzigingen vaker evoluties dan revoluties, volgens Hek. “Daarom doen wij maar zelden testen om kijkcijfers te peilen. We hebben zelf al zoveel gegevens dat er op basis daarvan al veel te concluderen valt. Wel maken wij gebruik van online onderzoek en analytische gegevens om de nieuwsbehoeften en het gedrag van ons publiek te achterhalen.”

Het aantal minuten op bovenstaande grafiek lijkt nog vrij veel, maar de kijktijd van jongeren is zeer laag en wordt gecompenseerd door de vijfenvijftigplussers, die in tegenstelling tot jongeren veel meer televisie zijn gaan kijken.