N&A Tech & Innovatie

“Btw-verlaging geeft media de tijd om alles weer op orde te krijgen”

Mar 30, 2017 Loiseb

Als de digitale krant minder geld gaat kosten, zou jij er dan een abonnement op nemen? De minister van financiën, Jeroen Dijsselbloem, pleit voor een btw-verlaging op de digitale media. Het is de bedoeling dat het tarief daalt van 21 naar 6 procent. René van Zanten is de directeur van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SvdJ). Hij vertelt hoe hij denkt dat de btw-verlaging invloed gaat hebben op het digitale mediagebruik.

Op adem komen
De betaalde printoplages daalden afgelopen jaar met ongeveer 5%. De krant stond er ongetwijfeld beter voor in de tijd dat er nog geen internet was en er nog geen Facebook of Nu.nl bestond.  Om de inkomsten enigszins in evenwicht te houden, hebben steeds meer kranten een eigen website en maken ze gebruik van een digitaal abonnement. Volgens Van Zanten weet lang niet elke krant hoe met een website het makkelijkst geld verdiend kan worden en daarom is het gunstig als de belasting afneemt. “Het geeft lucht om nieuwe dingen te ontwikkelen. Hoe ziet het bedrijfsmodel er nu uit en wat willen ze in de toekomst?” De directeur denkt dat de druk om als medium digitaal te gaan, door de btw-verlaging afneemt.

Geen mediavolgers, maar mediamakers
Toen de 360 graden video’s zijn uitgevonden, zijn media daar gebruik van gaan maken en hetzelfde geldt voor de live-video’s. De nieuwsverspreiders volgen vaak de technologische ontwikkelingen, maar wat als zij hun eigen ideeën uitvinden? De kans dat dit gaat gebeuren wordt groter wanneer de belasting daadwerkelijk verlaagd wordt, denkt Van Zanten. Meer mensen zullen betalen voor een digitaal abonnement, waardoor de kranten meer geld hebben om een nieuw beleid te ontwikkelen. Dit geeft hen de ruimte om makers te worden in plaats van volgers.

Blijft de papieren krant in leven?
Het verlagen van belasting kan dus voor meer krantlezers zorgen, maar of het ook de oplossing is om kranten uit de brand te helpen? Dat is niet het geval, meent de directeur.  Volgens hem is het een tijdelijke oplossing, waarvan niet duidelijk is hoe lang deze effectief gaat zijn. “Maar we hechten waarde aan de journalistiek, dus het is een specifieke maatregel die je bewust neemt.” En ondanks deze maatregel, zal ook de krant verkocht blijven worden. Het lijkt mensen weinig uit te maken hoeveel ze moeten betalen voor nieuws, vindt Van Zanten. “Ik geloof niet dat de btw-verlaging dus een verwoestend effect zal hebben.”

Benieuwd naar hoe verschillende kranten over de btw-verlaging van digitale media denken? Lees dan het interview met de Provinciale Zeeuwse Courant en het Eindhovens Dagblad.