N&A

BDUmedia neemt Soester Courant over: een trend op de lokale markt?

Mar 28, 2017 Tim Beckers

De Soester Courant switchte vorige week van eigenaar. De lokale krant werd gekocht door BDUmedia, een uitgever van meerdere lokale media in de provincies Gelderland en Utrecht. Het bedrijf heeft inmiddels 33 kranten onder haar hoede, waaronder de Culemborgse Courant en Barneveldse krant. Is dit een trend die we misschien wel vaker gaan zien op de lokale markt?

Soester Courant
De overname van de Soester Courant komt niet helemaal uit de lucht vallen. Het lokale krantje kon het hoofd financieel niet boven water houden vanwege de terugvallende lezersaantallen. Toen kwam BDU om de hoek kijken, dat wel heil ziet in lokale journalistiek.

“Wij geloven heilig in lokale media. De Soester Courant is een abonneekrant waar bijna zevenduizend lezers nog jaarlijks ruim vijftig euro betalen voor een abonnement. En het past perfect in het deel van Nederland waar wij werken’’, zegt René Houweling, operation manager binnen BDUmedia, over de investering in de Soester Courant.

Toekomst in lokale media
Dat BDUmedia inzet op lokale media heeft te maken met het geloof van het bedrijf dat er nog wel degelijk toekomst zit in lokale media, ook al lopen de lezersaantallen terug. “Wij geloven meer in lokale dan regionale media. Dat komt omdat mensen graag het nieuws willen weten dat zich op de hoek van de straat afspeelt. Dat raakt de mensen. Ze hebben minder raakvlak met nieuws dat drie gemeenten verderop plaatsvindt.”

Als het aan BDUmedia ligt, wordt er goed gekeken naar de mogelijkheden om verder uit te breiden. “Er blijven nog maar weinig spelers over op de lokale markt, maar wij zijn al 145 jaar op de goede weg en denken dat ook voort te kunnen zetten.”

Hoeveel geld er met de overname van de Soester Courant gemoeid is, wil BDUmedia niet bekendmaken.

Journalistieke experimenten
Bart Brouwers, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen, begrijpt de overname wel. “De gedachte zal zijn geweest dat BDU haar model kan verstevigen, maar het licht ook aan de strategie die ze willen gebruiken. Als zij de Soester Courant willen gebruiken voor journalistieke experimenten kan het bevorderlijk zijn voor de lokale media in het algemeen. En met 33 kranten kun je een stuk efficiënter werken dan met één krant, op die manier proberen ze de kosten eruit te halen.”

Brouwers denkt dat het overnemen van lokale media een trend is die we vaker kunnen verwachten en maakt daarbij de vergelijking naar de landelijke media. “Op de dagbladenmarkt gebeurt hetzelfde: landelijke kranten die overgenomen worden door grote uitgevers. Dit is natuurlijk niet iets van de laatste jaren, dit is al tientallen jaren aan de gang. Hoe je het ook went of keert, het nieuws wordt breder uitgesmeerd als er content uitgewisseld wordt door de verschillend lokale media.”