Tech & Innovatie

Waarom iedereen bij Snapchat wil horen

Mar 24, 2017 Carlijn Kösters

Een foto naar vrienden, je scharrel of in ‘je verhaal’. Uitgebracht in 2011 groeide Snapchat tot één van de grootste socials onder jongeren: ruim 67% van de Nederlandse tieners tussen de 15 en 17 voelde dit jaar de behoefte om hun gezicht vast te leggen met een hondenfilter. Een succes dat bepaald niet onopgemerkt bleef bij de concurrenten van Snapchat. De platforms willen je immers het liefst zo dichtbij mogelijk houden. Want waar publiek is, is geld. Maar waarom willen alle platforms nu ook de magie van Snapchat hebben?

Instagram Stories
De uitbreiding van het snap-succes begon met de komst van Instagram Stories. Goed voorbeeld doet immers volgen. Naast een tijdlijn van beeld, zijn er ook tijdelijke foto’s te plaatsen. Versterkt met functies als Boomerang, een live-functie en een optie om direct naar een website door te linken, lijkt Instagram hierdoor haast een soort optimalisering van het platform van Snapchat. Niet vreemd dus dat Facebook Messenger en WhatsApp – die net zoals Instagram in handen zijn van Facebook – ook mee willen liften op het succes. Maar wat heeft Snapchat dan in godsnaam, wat andere platforms zo graag in handen willen krijgen?

 

Betrokken bezoekers
‘’Platforms hebben het liefst dat je zo lang mogelijk op hun site of app verblijft’’, vertelt social media expert Hanno Driesser. ‘’Daarom willen ze uitsluiten dat je voor bepaalde functies naar een andere app toe moet.’’ Volgens Driesser draait alles om engagement: de betrokkenheid van de bezoekers met het platform in kwestie. Als je maar zo lang mogelijk op hun terrein verblijft. ‘’Daarom openen linkjes op Facebook ook altijd in Facebook. Het liefst houden zij de hele markt in hun hand.’’

De formule tot succes
Facebook is weliswaar al in bezit van Instagram en WhatsApp, maar het liefst ziet de organisatie de andere platforms overbodig worden. ‘’Het handigst is tenslotte als alles in één app te vinden is’’, gaat Driesser hierop in. Het ongekende succes van Snapchat is volgens de social media expert vooral te verklaren door de jonge doelgroep en de laagdrempeligheid van het platform. ‘’Net zoals het grote succes van vloggen, geeft Snapchat een kijkje in de keuken. Daarnaast ligt de persoonlijke interactie bij de constante afwisseling binnen de app door middel van filters.’’

Verschil in doelgroepen
Of de formule ook via andere sociale media aanslaat, trekt Driesser erg in twijfel. De doelgroepen verschillen immers erg per platform. Waar de formule van Snapchat een ongekend succes behaalt onder de jeugd, hoeft dit volgens Driesser nog niet te betekenen dat dit een gelijk effect oplevert bij het oudere Facebook-publiek.

De monopolie van Facebook
Zo zeer als Facebook probeert om de sociale monopolie in handen te houden, zo verdeeld raken de meningen. Door de doorlink-opties bij Instagram wordt de functie weliswaar interessanter voor bedrijven, maar voor de doelgroep komt het effect eerder in de buurt van keuzestress. Ook het succes van YouTube is niet veilig voor de kraaienogen van Facebook. ‘’Ze willen over een tijdje zelfs volledig over te stappen op video’’, vertelt Driesser hierover. Hierdoor is het voor social influencers vrijwel geen optie meer om zich maar aan één platform te houden. De wereld der socials is constant in beweging; een lopende band van vernieuwing. Wie daarin niet voorop loopt, is letterlijk ‘oud nieuws’.

Snapchat-King Faisel
Iemand die deze uitspraak als geen ander kan beamen, is Snapchat vlogger Faisel Herbert. De Veed-genomineerde begon op het platform met sketches voor vrienden, maar speelt ondertussen met wilde plannen om zijn imperium via meer wegen uit te breiden. Maar combineren? ‘Nee. Dat wordt niks.’