Uncategorized

Hitkrant kan taak als ‘krant’ niet meer vervullen

Mar 24, 2017 Iris Hendriks

Jeugdtijdschrift Hitkrant stopt met de tweewekelijkse uitgave van de papieren versie. Wegens teruglopende oplages heeft uitgeverij Zpress Young besloten dat Hitkrant online verder zal gaan. Wel verschijnt er om de acht weken een posterspecial. Hoofdredactrice van Hitkrant, Karen Kroonstuiver: “Steeds minder meiden kopen de krant omdat alles tegenwoordig online te vinden is. Daarom gaan we nu digital first.”

Op 28 maart wordt er zowel feest gevierd als gerouwd op de redactie van de Hitkrant. Het blad viert zijn veertigste verjaardag, maar moet tegelijkertijd afscheid nemen van zijn papieren versie. “We moeten iets opgeven waar we met hart en ziel aan gewerkt hebben”, zegt Kroonstuiver. “Ik vind het jammer om een nieuwe kant op te moeten, maar daar liggen ook weer nieuwe kansen en dingen om te ontdekken.”

Te traag

De voornaamste reden voor de verandering in verschijningsfrequentie van Hitkrant is dat het blad niet maar zijn taak als ‘krant’ kan vervullen. Volgens Kroonstuiver valt er niet te concurreren met de snelheid van het internet. “Meiden die nu onze krant lezen, vinden vooral veel dingen die ze al online hebben gezien. We zijn te traag en lopen achter het internet aan. Veertig jaar geleden was dat niet.”

Wisseling in werkzaamheden

De verschuiving van papier naar internet vereist een nieuwe manier van werken voor de redactie van Hitkrant. Merendeel van de redacteuren kan blijven schrijven voor de website, maar er zullen ook redacteuren verplaats worden naar andere bladen van Zpress zoals MEIDEN magazine en GIRLZ. Marcella Keus van Zpress marketing zegt: “Schrijven voor de website vergt minder werk dan wanneer we een heel blad moeten maken dus er zal hier en daar een wisseling in werkzaamheden plaatsvinden.”

Geen abonnementen meer

Lezers kunnen geen abonnement meer afsluiten voor de nieuwe versie van Hitkrant. De posterspecials zullen alleen in de losse verkoop te verkrijgen zijn. Kroonstuiver: “Meiden kunnen alle nieuwtjes dan wel online lezen, posters vinden ze daar niet. Daarom is ervoor gekozen om niet helemaal te stoppen met de papieren versie.” Op de website van Hitkrant kan er gestemd worden op een aantal posters. De posters met de meeste stemmen komen in de nieuwe variant van het blad. Keus: “Er kunnen geen abonnementen meer afgesloten worden. Met online adverteerders vangen we die verloren inkomsten op.”

Nieuwe functie

Naast extra veel posters krijgt het blad ook bij elke uitgave een speciaal thema mee, zoals de Zomer special met allerlei strandtips. Daarnaast zullen er meer achtergrondverhalen in geschreven worden. “Het merk Hitkrant gaat niet verloren maar het wordt wel anders. We krijgen een nieuwe functie die beter bij deze tijd past”, zegt Kroonstuiver.