Jongeren interesseren voor harde nieuwsverhalen is moeilijk. Zij hebben meer behoefte aan nieuwe manieren van verhalen vertellen. Daardoor zijn nieuwsgames anno 2017 een belangrijke toevoeging in de journalistiek. Op donderdag 7 maart heeft KRO-NCRV de nieuwe journalistieke game, genaamd Eindbaas, gelanceerd waarin spelers het nieuws beter leren begrijpen door het maken van lastige keuzes.

Hans Laroes, hoofredacteur van KRO-NCRV, is de eindverantwoordelijke van Eindbaas. Volgens hem is dit project vooral om te experimenteren en te kijken of het aanslaat. “De vraag die je jezelf stelt is: hoe interesseer je jongeren voor verhalen die ertoe doen? Dat kun je het beste doen via games.”

De hoofdredacteur legt uit dat hij de game sterk vindt omdat het mensen laat nadenken over keuzes en zij geconfronteerd worden met de gevolgen ervan. “Je ziet dat mensen geneigd zijn snel standpunten in te nemen op allerlei vlakken. Het spel laat zien dat keuzes vaak wel gecompliceerder zijn dan je denkt.”

Eindbaas
De game is gemaakt voor Brandpunt+ en is gericht op jongeren van 18 tot en met 35 jaar. Cyril Snijders, bedenker van Eindbaas, legt uit dat deze doelgroep steeds minder televisie kijkt en meer de behoefte heeft aan andere manieren van verhalen vertellen. “Ondanks dat er misschien wel interesse zou zijn vanuit de oudere doelgroep, is het goed om een bepaalde focus aan te brengen. Want hoe groter de doelgroep, hoe algemener de toon.”

Spelers kruipen in de huid van politieke figuren zoals Donald Trump en maken keuzes over bijvoorbeeld de Turkijerel. KRO wil op een leuke manier meer nuance en begrip brengen aan het nieuws. “Voor de jongere doelgroep is het lastig om nieuws te begrijpen. Met Eindbaas willen we jongeren laten ontdekken hoeveel kanten er aan een verhaal zitten”, zegt Snijders.

Volgens Snijders zijn de keuzes die gemaakt worden in het huidige journalistieke klimaat altijd fout. Hij legt uit dat je altijd door iemand verguisd wordt, welke keuze je ook maakt. Eindbaas laat zien dat alle keuzes consequenties hebben. “Het spel geeft meer achtergrond, meer inzicht en dat op een speelse manier uitgelegd.”

Type leider
Na het spelen van zes vragen wordt duidelijk wat voor type leider de speler zou zijn. Kan hij het aan of zou hij er niks van bakken? Ook weet de speler meer over het onderwerp en staat hij sterker in discussies. “Ik hoop dat deelnemers inzien dat situaties niet altijd zwart of wit zijn maar soms ook grijs, en hierdoor meer begrip krijgen voor mensen die moeilijke keuzes moeten maken”, aldus Cyril Snijders.

Speel nu zelf de game via deze link.