N&A

Hapklare brokken smaken naar meer 

Mar 15, 2017 NielsAelfers

De viral ‘The Netherlands second’ van Zondag met Lubach kennen we allemaal, maar niet omdat we met miljoenen tegelijkertijd aan de televisie zaten gekluisterd die avond. Het programma heeft veel aandacht te danken aan de korte fragmenten zoals deze. Deze hapklare brokken, bestaande uit korte fragmenten uit de aflevering, worden op Facebook en YouTube geplaatst. Deze worden vervolgens duizenden keren bekeken.

Bron: Zondag met Lubach

“Door de korte fragmenten uit de volledige aflevering te knippen en deze op social media te plaatsen, weten we een veel breder publiek te bereiken”, zegt Jim Schulpen, webredacteur bij VPRO. Dit is echter niet de enige reden dat veel programma’s flarden van hun programma’s op internet zetten. Deze korte stukjes zorgen er ook voor dat we de volledige afleveringen gaan bekijken, waardoor de kijkcijfers stijgen. Dit was heel duidelijk te zien nadat Zondag met Lubach het nieuwe seizoen opende met het introductiefilmpje van Nederland voor Trump, die de hele wereld over ging. Tijdens deze uitzending keken zo’n 627.000 mensen naar het satirische programma. De week erna brak het programma een persoonlijk kijkcijferrecord van meer dan een miljoen kijkers. De weken erna liep dit aantal alleen maar op.

Prioriteiten bijschaven

Het gebruik van de fragmenten om nieuwe kijkers te werven heeft ook een psychologische verklaring. De aandachtsboog van mensen is steeds korter waardoor men steeds minder snel een volledige aflevering kijkt zonder afgeleid te worden. Mischa Coster, mediapsycholoog, legt uit: “Bewust en onbewust maken we de overweging of en hoeveel tijd we willen besteden aan bepaalde zaken, dus ook aan televisie kijken. Als zo’n fragment toevallig op je Facebook-tijdlijn tegen komt en deze je aanspreekt, kan dat een prikkel zijn om die prioriteiten onbewust bij te stellen waardoor je sneller geneigd bent om de volgende aflevering volledig te bekijken. Dus mocht jij binnenkort een leuk fragment uit een televisieprogramma op Facebook of YouTube zien, kijk dan niet gek op wanneer je een aantal dagen later voor de buis zit te genieten van de volledige aflevering.