N&A

Nieuw wetenschapsblad Science World concurreert met Kijk en Quest

Jan 27, 2017 aselser

In december is er in Nederland een nieuwe tijdschrift gelanceerd: Science World. Met een afgekeken formule van het wetenschappelijke BBC-tijdschrift Focus en drie man personeel moet het blad maandelijks in de winkel liggen. Volgens hoofdredacteur Arjan Kropman onderscheidt Science World zich door een groot wetenschappelijk netwerk en een flitsende vormgeving. En die onderscheiding is nodig, want Quest, Kijk en National Geographic zijn er ook nog.

Door: Matthijs Keim en Aïsha Selser

Quote-oprichter Maarten van den Biggelaar zou nooit meer een blad beginnen, vertelde hij tegen het Parool in 2013. Begrijpelijk, want het gaat al jaren slecht op de tijdschriftenmarkt. Steeds meer bladen verdwijnen en het personeel slinkt. Vier jaar geleden schreef het Financieel Dagblad al over de grote sanering bij de grootste tijdschriftenuitgeverij van Nederland: Sanoma. Bladen als de Libelle, VIVA en Flair verloren hun vaste redacteurs. Ook bij uitgeverij Hearts Magazines Nederland verdwenen 15 van de 130 banen.

Hoewel het met de bladenmarkt steeds slechter gaat, doen wetenschappelijke tijdschriften het relatief nog goed. Toch is de markt volgens Kropman nog niet verzadigd: “Nichebladen worden steeds belangrijker. Het mag allemaal wat duurder en luxer zijn, het mag meer diepgang hebben. En dan zie je aan de oplages dat populair-wetenschappelijke bladen het nog altijd goed blijven doen.” Redacteur Maurice Snijders heeft al tien jaar ervaring op tijdschriftredacties en kent de voordelen van wetenschapstijdschriften: “Wetenschappelijke tijdschriften zijn veelzijdiger dan andere bladen. Hiervoor schreef ik voor een computertijdschrift, en daarin ging het alleen maar over computers. Dat kan best saai worden. Science World, daar zit heel veel in; wetenschap, psychologie, noem maar op.”

Science World wordt momenteel gemaakt door slechts drie redacteuren. Dat is nu nog mogelijk, omdat het blad bijna volledig wordt vertaald uit het Engels. Dat het blad in feite ergens anders is geschreven, interesseert Kropman niet zo veel. Al hopen ze in de toekomst wel zelf artikelen te kunnen maken. ‘’Het belangrijkste is dat wij laten zien dat het mogelijk is om nieuwe bladen in de markt te zetten.’’