Uncategorized

Foodblogger of culinair journalist?

Jan 27, 2017 Renée Vink

Met foodblogs die als paddenstoelen uit de grond schieten, wordt het gebied tussen culinair journalist en foodblogger steeds groter en grijzer. De Mediaredactie sprak hierover met redacteuren van de culinaire platformen Culy, De Buik van Rotterdam en ELLE Eten.

Culy

Op de website omschrijft Culy zich als volgt: ‘’Op Culy.nl inspireren we je dagelijks met artikelen waar het water je van in de mond loopt. Van lekkere recepten tot bijzondere food fotografie, en van handige filmpjes over eten tot slimme tips voor in de keuken.’’

Joyce Bielderman is freelance journalist- en tekstschrijver. Ze schrijft regelmatig culinaire artikelen, waaronder voor Culy.

Hoe omschrijft u uw werk voor Culy zelf?

‘’Het is geen keiharde journalistiek. Ik kom vaak op uitnodiging eten om er vervolgens iets over te schrijven. De restaurants weten dus van te voren dat ik kom. In mijn artikelen ben ik altijd eerlijk, maar negatieve ervaringen worden bijna nooit gepubliceerd. Daar heeft de lezer niks aan en de kok ook niet. Wel schrijf ik soms over wat er beter kan, maar altijd in overleg met degene voor wie ik het stuk schrijf. Dat is voor Culy, maar ook voor de chef.’’

Wanneer mag iemand zich volgens u culinair journalist noemen?

‘’Iedereen mag zichzelf journalist noemen, dus ook culinair journalist. Het is een vrij beroep. Ik noem mezelf overigens geen culinair journalist, maar een tekstschrijver die culinaire verhalen maakt. Chique namen doen mij niet zo veel. Die termen worden heel los gebruikt. Schoonmakers noemen zichzelf ook wel eens facility managers.’’

U heeft zelf ook wel eens gesponsorde artikelen geschreven, ook wel branded content genoemd. Hoe gaat u met een dergelijke opdracht om?

‘’Op het moment dat ik een gesponsord artikel schrijf, moet dat voor de lezers heel duidelijk zijn. Het is een advertentie in de vorm van een artikel. Dat vind ik zelf eigenlijk geen journalistiek, maar marketing. Er mogen natuurlijk geen snoeiharde onwaarheden in staan, maar het wordt allemaal wel wat mooier gemaakt. Zelf zal ik echter nooit iets schrijven wat ik niet vind.’’

Hoe zou u Culy als medium omschrijven?

‘’Als een culinaire website. De artikelen op Culy zijn best wel breed. Het zit ook anders in elkaar dan een foodblog. Daar gaat het veel over de foodblogger zelf. Bij Culy kan je wel vinden wie er achter zit, maar het voert niet de boventoon.’’

De Buik van Rotterdam

De Buik van Rotterdam omschrijft zichzelf als ‘een onafhankelijk, journalistiek platform dat gewijd is aan de bloeiende foodcultuur in Rotterdam.’ Irene van der Linden is neerlandicus, tekstschrijver en eindredacteur bij De Buik.

Hoe omschrijft u uw werk voor De Buik van Rotterdam zelf?

‘’Ik ben een eindredacteur met een uitgebreider takenpakket: contact onderhouden met de bloggers, nieuwe content bedenken, deadlines stellen. Omdat ik geen achtergrond heb in de journalistiek, zie ik mezelf meer als copywriter die werkt voor een journalistiek platform dan als een culinair journalist.’’

Wanneer mag iemand zich volgens u een culinair journalist noemen?

‘’Wat het culinaire betreft: als je wat ervaring hebt en een beetje in het wereldje zit, zit het wel goed. Voordat je jezelf een journalist mag noemen, vind ik een journalistieke opleiding een vereiste. Dat is een persoonlijke voorkeur in taalgebruik. Bij De Buik hechten we niet zo veel waarde aan het woord ‘journalist’. Wij vinden enthousiasme en schrijftalent belangrijk. Of je jezelf dan culinair journalist, foodblogger of recensent noemt, maakt ons niet zo veel uit.’’

U bent begonnen bij De Buik als schrijver van gesponsorde artikelen. Hoe ging u daarmee om?

‘’Bij De Buik werken wij alleen met mensen en bedrijven die wij interessant vinden. We staan er zelf achter, dus het wordt altijd wel een leuk artikel.’’

Wat maakt De Buik een journalistiek platform in plaats van een culinaire website?

‘’De Buik is mede opgericht door journalisten met het doel om mooie, diepgaande verhalen te schrijven over de Rotterdamse horeca. Bij culinaire websites denk ik aan schrijven over koken en recepten. Dat doet De Buik nauwelijks. Wij maken verslagen van ervaringen bij eetgelegenheden. De inhoud en de kwaliteit van de artikelen staat centraal. Dat maakt ons een journalistiek platform.’’

Tal Maes

Afbeeldingsresultaat voor tal maes

In mei werkt Tal Maes mee aan een workshop foodjournalistiek, opgezet door ELLE Eten en Fontys Hogescholen. Door Fontys wordt ze aangeprezen als culinair journalist en kookboekenauteur. Maar klopt dat eerste wel?

Hoe zou u uw werk zelf omschrijven?

‘’Je kan mijn werk niet in één begrip omschrijven, ik doe van alles: recepten en columns schrijven voor ELLE Eten, meewerken aan kookboeken en fotograferen voor bijvoorbeeld Ekoland.  Ik begrijp wel dat mensen mij omschrijven als culinair journalist, want dat begrip is makkelijk te begrijpen. Toch zie ik mezelf meer als iemand die veel schrijft over eten. Hetzelfde geldt voor de fotografie: Ik omschrijf mezelf liever als iemand die foto’s maakt of fotografeert dan als fotograaf.’’

Werkt u wel eens met branded content?

‘’Nee, daar houd ik niet zo van. Als ik over een product schrijf, wil ik er voor 100 procent achter staan. Omdat ik alleen maar biologisch eet, valt er al veel af. Een keer kreeg ik een product gratis toegestuurd, maar dat vond ik zo vies dat ik er niet over geschreven heb. Voor mijn blog www.kitchentablefood.com heb ik wel eens mensen geïnterviewd, bijvoorbeeld over hun biologische honing of mooie knoflook, maar daar krijg ik dan niet voor betaald.’’

Wanneer mag iemand zich volgens u een culinair journalist noemen?

‘’Wanneer je niet alleen restaurants recenseert, maar ook zelf onderzoekend bezig bent met eten. Janneke Vreugdenhil is daar een goed voorbeeld van.’’

Image Credits: Pixabay, Wikipedia.