N&A Tech & Innovatie

Fairytale: een tool voor mobiele verhalen

Jan 27, 2017 Nina Vandooren

De winnaars van de Challenge 2015 (een wedstrijd voor journalistieke start-ups) kwamen er achter dat het idee van Journeyy te ambitieus was voor het te besteden budget. Dankzij de Pressure Cooker van het stimuleringsfonds van de journalistiek, ontvangen ze opnieuw subsidie voor een verbeterd idee: Fairytale. Een tool waarmee professionele verhalenmakers zelf multimediale verhalen voor op de mobiel kunnen maken. Stef vertelt over de totstandkoming van het bedrijf: “Omdat we wat jonger zijn en meer verstand hebben van onze generatie kunnen we hier handig op inspelen”.

Jullie waren de winnaars van de Challenge 2015. Waarom was het idee toch aan verbetering toe?
“The Challenge was heel leerzaam. We hebben drie maanden workshops gehad en uiteindelijk een klein potje gekregen om ons idee te gaan testen. Door met veel mensen in het veld te praten en onderzoek te doen, kwamen we erachter dat het een leuk idee was, maar dat het budget te klein was om er een journalistiek platform mee op te zetten. We hebben toen een switch gemaakt naar een tool om zelfstandig interactieve multimediale producties te maken. Daar kregen we veel positieve reacties over.”

“De Challenge was heel leerzaam”

Er zijn al tools op de markt om multimediale producties mee te maken, waarom is die van jullie anders? “Je ziet dat er veel formats zijn voor digital storytelling, maar die kun je niet openen op je mobiel. Met onze tool willen we een ander soort publiek aantrekken. We leggen de focus op mensen die onderweg zijn. De meeste interactieve verhalen zijn vaak lange teksten die alleen maar worden gelezen door een klein, hoogopgeleid publiek. Lange verhalen kunnen al snel als huiswerk aanvoelen en lezen kost veel tijd. Door meer gebruik te maken van video denken we een groter publiek te bereiken. Of dat gaat lukken, moeten we nog zien.”

Hoe is de tool ontstaan?
“We zijn op zoek gegaan naar een probleem in de journalistiek. Als je dat op kunt lossen, dan kun je een bedrijf beginnen. Afgelopen december deden we mee aan de Pressure Cooker. Hierdoor kregen we een budget om het plan uit te voeren. Bij een idee zitten aannames. Die moet je leren weerleggen of bewijzen. We zijn nu in gesprek met verhalenmakers en mediaorganisaties. Wat vinden zij van het product? Lost het de problemen op die wij denken dat het oplost? Vanaf april gaan we met een team van ontwikkelaars en designers de software bouwen.

Wat zijn de plannen voor de toekomst?
“We blijven onderzoek doen onder journalisten en het publiek om de behoeftes te peilen. Uiteindelijk hopen we dat meerdere organisaties en particulieren deze software gaan gebruiken. We willen ook kijken waar we deze software nog meer voor kunnen inzetten.”

“We blijven onderzoek doen om de behoeftes te peilen”

Tips voor mensen met een innovatief idee?
Als je journalistiek studeert, is het best demotiverend als je steeds te horen krijgt dat de banen niet voor het oprapen liggen. Je moet je hierdoor niet uit het veld laten slaan. Veel redacties zitten met de handen in het haar en willen ook iets veranderen. Omdat we wat jonger zijn en meer verstand hebben van onze generatie, kunnen we hier handig op inspelen. Je hoeft als je begint niet per se een geniaal idee te hebben. Het gaat er vooral om dat je je leergierig opstelt en niet bang bent om je idee aan te passen op basis van de feedback die je krijgt. Door alle feedback die wij hebben gekregen, is het een goed idee geworden. En voor studenten: doe mee aan The Challenge.”