In een tijd van een steeds groeiend aanbod van nieuws op sites en social media, is de vraag of de aloude krant zich hier nog staande kan houden. “De krant is als een 55-jarige, die leeft nog een tijd, is gezond, sterk en machtig. Iets wat zoveel impact heeft moet je niet te vroeg dood verklaren”, vertelt Hans Nijenhuis, hoofdredacteur van het AD.

Verandering in de journalistiek is iets wat vooral in de laatste jaren een belangrijk onderwerp is op menig redactievloer. Met de komst van een generatie die nauwelijks gebruik maakt van de oude papieren krant, is de overstap naar online een ‘must’.

Volgens Nijenhuis was de situatie vroeger anders. Mensen lazen een krant, keken het journaal en luisterden naar de radio. Tegenwoordig leest iemand een papieren krant en de ander ziet zijn nieuws op zijn ‘timeline’ voorbij komen. “De taak is aan ons, de media, om die mensen op verschillende platformen te bedienen”, legt Nijenhuis uit.

“Bijvoorbeeld; Mijn moeder belt altijd als ze iets van me wil, mijn dochters bellen nooit. Als ik bel nemen ze niet op en krijg ik een appje terug van wat is er? Dat zijn de verschillen in gedragingen tussen de generaties. Die dochters zal je op een andere manier moeten gaan bereiken dan die moeder.”
Impact van de krant

Volgens Nijenhuis is de papieren krant belangrijk. “De impact die de krant heeft is nog steeds gigantisch, groter dan die van onlinemedia.”

Toen het vorig jaar rommelde in de Nederlandse verpleeghuizen heeft het AD Hugo Borst gevraagd om een open brief te schrijven. Deze brief ging over de problemen daar en werd gepubliceerd op de voorpagina. Het resultaat van deze brief is dat vorige week staatssecretaris Van Rhijn 100 miljoen euro ter beschikking stelde om de verpleegzorg te verbeteren.
Hier vanuit de regio

Regionale en lokale kranten zijn, vergeleken met online media, nog belangrijker om precies te weten wat er in de regio speelt. “Online is wel heel mooi en brengt alles dichterbij, behalve je eigen buurt”, vindt Nijenhuis.

Hierover kan Jasper Schoonhoven, hoofdredacteur Stadsnieuws Tilburg, zich helemaal in vinden.

“De huis-aan-huiskrant is verre van dood! Hij wordt nog genoeg gelezen. Alleen denk ik wel dat hij stervende is. Het proces kan nog wel tien tot twintig jaar duren, maar uiteindelijk zal de papierenkrant gaan stoppen. Het zou onrealistisch zijn te denken van niet. Maar het is en blijft een sterk medium, ongetwijfeld. Onze bereikbaarheid is gewoon groter dan online. Online is onoverzichtelijk en in het papieren krantje staat mooi alles bij elkaar voor de lezer.”

89 procent van de Nederlanders leest een huis-aan-huiskrant en vooral op lokaal gebied heeft deze krant veel te bieden aan hun lezers. Van plaatselijk nieuws, tot aan de advertenties van de slager. De bereikbaarheid is groter dan nieuwssites en landelijke kranten. “Dat is onze kracht, we kunnen het kleine nieuws brengen en dat is iets waar wij vele malen sterker zijn dan bijvoorbeeld een nu.nl”, volgens Schoonhoven.

Toch denkt hij dat over twintig jaar Stadsnieuws volledig digitaal wordt, maar hij weet nog niet hoe dit eruit gaat zien. “De papieren krant zoals we hem nu kennen zal niet meer bestaan. Het moet een online variant worden.”
Verschuiving van de focus

Dat zijn de grote nieuwsmerken op dit moment aan het doen, volgens AD-hoofdredacteur Nijenhuis. “Online. Daar ligt in 2017 volledig de focus. Als je alleen al kijkt naar hoe AD.nl er vijf jaar geleden uitzag en het vergelijkt met nu, zie je een groot verschil. We bereiken nu 1,6 miljoen unieke bezoekers. Is dat een krant of geen krant? Het is AD en dat is wat voor mij telt.”

Dat straks alles online gaat, ziet hij niet als een verlies. Integendeel: “Als je online je verhaal publiceert, kan er nog van alles aan gedaan worden. Je kan nieuwe reacties toevoegen, Je kan nieuwe informatie toevoegen of actief in gesprek gaan met je lezers. Je kan je verhaal laten groeien. Met de papierenkrant is dat niet mogelijk, online wel. Hoe mooi is dat voor de journalistiek?”