N&A

De 3 irritantste radioreclames van Nederland onder de loep

Jan 27, 2017 Irene Visschers

Het programma Radar reikte dit jaar voor het eerst niet alleen de Loden Leeuw uit, maar ook de Loden Radioleeuw. Deze ‘prijs’ voor de meest irritante reclame op de radio ging naar een van de reclames waarop Radarluisteraars hun stem konden uitbrengen. In een audiofragment van de Mediaredactie geeft Sander Berlinski (Marketing Lecturer, Tilburg University) commentaar.

In totaal gaven 2165 mensen hun mening door middel van een stem op de website. Hierdoor werd uiteindelijk de top drie bepaald. Met 18,7% van de stemmen kwam Kruidvat op de derde plek terecht. Daarop volgde Pearle met 20,4%. De eerste plek werd bemachtigd door Incentro, met 31,7% van de stemmen.

De Mediaredactie zocht uit hoe dit nou komt. En wat ervoor zorgt dat wij sommige reclames irritant vinden. Sander Berlinski, Marketing Lecturer aan de Universiteit van Tilburg, vertelt hier meer over.

Over reclames heeft iedereen een mening. Deze persoonlijke mening wordt vaak niet onder stoelen of banken geschoven. Zo horen bedrijven via social media sowieso al snel hoe hun reclame het doet. Berlinski reageert op enkele reacties op Facebook.

Derde plaats: Kruidvat
Facebookpagina: Weg met de schreeuwerige kruidvat voiceover
@kruidvatschreeuwer

“Tsja, dat is het risico dat je loopt inderdaad! Als mensen een afkeur krijgen voor jouw merk, kan dat voor hen een reden zijn om er niks meer van te kopen. De Kruidvat zal ervoor moeten zorgen dat die mensen toch komen. Bijvoorbeeld door goede aanbiedingen.
Ik snap de berichten op social media volledig. Het gaat om een schelle stem en die schreeuwt door je radio heen. Dat vindt niemand fijn.”

Tweede plaats: Pearle
Facebookpagina: Pearle Opticiens Nederland
@pearleopticiensnederland

“Ha! Ja, dat zou kunnen. Ik denk alleen niet dat hij dat mag, van zijn contract. Tsja, het is zijn baan hè. Is het erg dat hij het alleen maar voor het geld doet? Het is gewoon zijn werk. Hij is zanger, televisiepresentator, maar verdient ook zijn geld door reclame. Dat lijkt mij persoonlijk niet meer dan logisch. Ik denk ook dat de meeste mensen wel doorhebben dat hij geld krijgt door in die reclame te spelen.”
Maar, is hij dan nog wel geloofwaardig?
“Geloofwaardigheid speelt wel een rol in de reclame, en een bekend persoon leidt niet perse tot een beter vertrouwen. Tenzij jij zelf een bepaalde band hebt met die persoon en je het bijvoorbeeld een leuke acteur of zanger vindt. Over vertrouwen gesproken: je ziet wel steeds meer dat consumenten online naar gebruikersreviews kijken. We vertrouwen elkaar wel, maar de mensen in reclames (of de marketeers) minder.”

Eerste plaats
Facebookpagina: Incentro
@incentro

”Het is jammer dat ze er niet bij zegt waarom ze de reclame zo irritant vindt. Daar ben ik wel erg benieuwd naar. Op mij kwam de reclame namelijk niet zo irritant over, misschien zelfs wel slim vanuit Incentro. Ik kan me wel voorstellen dat mensen de stem misschien wat schreeuwerig vinden, maar niet dat dat de reden is dat de reclame als irritant ervaren wordt. Er zijn namelijk wel meer reclames met zo’n stem.”

Over het algemeen wordt de Loden Leeuw niet met veel dank in ontvangst genomen. Het bedrijf Incentro neemt het echter sportief op. De Loden Radioleeuw heeft al een mooi plaatsje gekregen in de prijzenkast. Of het bedrijf volgend jaar weer met een irritante reclame als deze komt? Dat blijft nog even de vraag.