Uncategorized

Commissariaat voor de Media wil kijkwijzer voor vlogs

Jan 27, 2017 Sona Boker

Het Commissariaat voor de Media (CvdM) krijgt over een aantal jaar toezicht over vloggers, net zoals nu al het geval is bij traditionele media zoals kranten, televisie en radio. Momenteel is het Commissariaat in gesprek met vloggers en Multi-Channel Networks om afspraken te maken. Het gaat onder andere om een kijkwijzer.  

Het CvdM wil dat vloggers altijd vermelden of een bedrijf voor een video heeft betaald en sluikreclame verboden wordt zodat de kijker weet wanneer iets reclame is. De regels moeten nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement, het duurt nog een paar jaar voor het gerealiseerd kan worden. Het commissariaat hoopt daarom dat vloggers nu al aan zelfregulering gaan doen, vooruitlopend op de regelgeving.

Ook hopen ze een kijkwijzer, zoals nu bij o.a. films, voor vlogs op te zetten. “Dan is het niet alleen duidelijk of een vlog onafhankelijk is of reclame bevat maar weten kijkers ook voor welke leeftijd een vlog geschikt is en er grof taalgebruik, seks of reclame in voor komt. Dat maakt een vlog veel meer gestructureerd en de vlogger komt eerlijker over op de kijker,” aldus Marlies Kolthof, woordvoerder van het CvdM. Vlogster Frozan (bekend als Frozan Vlogs), staat achter het idee van een kijkwijzer voor YouTubers. “Ik denk dat het belangrijk is om aan te geven voor welke leeftijd een vlog geschikt is, maar om aan te geven of de vlogger wordt betaald vind ik te persoonlijk. Op televisie wordt dat ook niet aangegeven. Zelf gebruik ik, ook buiten het vloggen, geen grof taalgebruik. Wel vind ik het belangrijk om het vooraf aan te geven als je het wel doet. Zo weet de kijker waar hij/zij aan toe komt bij het bekijken van de vlog. Kijkers zijn beïnvloedbaar en kunnen dit snel overnemen.”

Er zijn twee extremen: de echte reclame voor een product waar een vlogger voor wordt betaald. En: totale redactionele onafhankelijkheid waarbij de vlogger commercieel niet beïnvloedbaar is. Daartussen zit een grijs gebied voor de kijker: meestal is het niet helemaal duidelijk of bijvoorbeeld een beautyvlogger een doos met lipsticks opgestuurd heeft gekregen en zich daardoor laat beïnvloeden bij het geven van haar mening. “Het opgestuurd krijgen op zich is geen probleem, maar laat je je hierdoor leiden omdat het bedrijf je betaalt en word je commercieel beïnvloedt door wat jij in je video presenteert of geef je echt je mening?”, aldus Marlies. In een van haar vlogs vertelt Frozan dat Daniel Wellington een product naar haar heeft opgestuurd. “Ik had geen plicht om dat te vertellen. Wel moest ik het product in een vlog laten zien. Ik koos er in die vlog voor om het wel te vertellen,” vertelt de vlogster. “Maar er zijn ook een paar vlogs waarin iets draag wat ik van een bedrijf heb gekregen en dat niet heb verteld. De ruimte om het wel of niet te vertellen moet bij de vlogger zelf liggen. Ik kijk niet anders naar een product als ik het voor niets krijg dan wanneer ik het zelf koop.”

Het is moeilijk om aan te geven waar de grens precies ligt bij de reclameregels. “Toezicht houden is niet gemakkelijk, maar het alternatief is dat we er zoals nu niets aan doen.” Volgens Marlies moeten de Vloggers het daarom vooral zelf doen door zelfregulering. “Het Commissariaat zal vloggers met weinig volgers niet snel kunnen vinden en daardoor ook niet optreden tegen hen die zich niet aan de regels houden, dus hoopt Marlies dat de ‘grote namen’ een voorbeeldfunctie fungeren voor de kleinere vloggers. “De grote namen zullen een voorbeeld zijn voor kleine vloggers. Zij hebben meer invloed op het publiek,” vindt Frozan.

“Op dit moment is er een Reclamecode Social Media, die is gericht op adverteerders, maar daar zijn geen sancties aan verbonden. Ik denk dat als je boetes oplegt, het een stimulans is om beter op te letten als vlogger. Daarom zeggen we nu al tegen hen: loop erop vooruit, zodat je er klaar voor bent als die regels er gaan komen,” aldus de woordvoerder van het Commissariaat.