N&A

‘Nieuws volgen via Facebook is een kwestie van confrontatie’

Jan 24, 2017 Sandra Moerland

Veel jongeren houden het nieuws bij via Facebook. Waar eerst voornamelijk artikelen van nieuwssites werden gedeeld, spelen de media tegenwoordig in op de interesses van jongeren. Het nieuws samenvatten in een korte video op Facebook is een manier om jongeren het nieuws te laten meekrijgen. Valda, een initiatief van RTL Nieuws, is een van de platformen die de jongeren in video’s van minder dan twee minuten nieuws voorschotelt.

Beau Swierstra werkt mee aan de video’s van Valda en ziet veel voordelen in het gebruik van Facebook als nieuwsbron. “Onze doelgroep is de 18 tot 25-jarigen. Wij spreken uit ervaring als we zeggen dat jongeren nieuws op een leukere manier dan via het journaal tot zich willen nemen. Een van de voordelen van Facebook is het feit dat video’s automatisch afspelen wanneer ze langskomen. Door tekst weer te geven in de video’s hoeft de video niet eens geopend te worden en kost het dus minimale moeite”, legt Swierstra uit.

Verschuiving
Anna van Cauwenberge doet onderzoek naar mediagebruik aan de universiteit van Groningen en concludeert dat jongeren niet minder geïnteresseerd zijn in lange nieuwsitems, maar dat zij het niet bij hun meest gebruikte medium vinden passen: de smartphone. “Wanneer je jongeren vraagt hoe zij het nieuws tot zich nemen,  zullen zij zelden zeggen dat dat via Facebook is. Dat komt omdat zij niet gericht op sociale media gaan zoeken naar nieuws. En toch halen ze een groot deel van hun nieuws daarvandaan.”

“Wanneer je jongeren vraagt hoe zij het nieuws tot zich nemen,  zullen zij zelden zeggen dat dat via Facebook is.”

Volgens Cauwenberge zoeken jongeren dus niet gericht naar nieuws op Facebook. “Voordat sociale media zo populair werden, besteedden mensen veel tijd aan het kijken van televisie. De kans dat ze dan nieuws tegenkwamen, was groot. De verschuiving van televisie naar sociale media maakt de kans dat er op Facebook nieuws gezien wordt groter. Je wordt er simpelweg mee geconfronteerd tijdens het gebruik voor andere doeleinden.”

Het gebruik van traditionele media is volgens haar nog niet ten einde. “Veel jongeren gaven aan dat zij in het weekend graag even voor het journaal gaan zitten of met een kop koffie de krant doornemen. Smartphones worden gebruikt om even snel iets op te zoeken. Een film kijk je meestal ook niet via je telefoon. Korte nieuwsvideo’s worden slim afgestemd op het medium.”