Tech & Innovatie

Adjunct-hoofdredacteur Arnoud van der Struijk over Blendle Premium

Jan 13, 2017 Renée Vink

‘De Netflix van de journalistiek.’ Zo noemt Blendle hun nieuwe abonneedienst Blendle Premium. Voor een tientje per maand krijgen gebruikers twintig artikelen per dag die aansluiten bij hun eigen lezersbehoeften. De Mediaredactie sprak met Arnoud van der Struijk (25), de adjunct-hoofdredacteur van de journalistieke kiosk.

Wat voegt Blendle Premium toe aan het huidige model?

‘’Voor mensen die Blendle al veel gebruiken is het goedkoper. Voor 9.99 per maand krijgen zij met Blendle Premium 20 artikelen per dag. Daar kunnen ze nog steeds losse artikelen bij kopen.’’

Het model is dus voornamelijk geschikt voor gebruikers die al heel actief zijn?

‘’Voor hen is het ideaal. Maar ook voor mensen die geen tijd hebben om kranten door te spitten en te zoeken naar interessante stukken is het handig. Blendle selecteert de artikelen voor ze.’’

Die artikelen worden samengesteld op basis van het leesgedrag van de gebruiker. Dit aanbod wordt aangevuld door een redactie om te voorkomen dat mensen enkel lezen wat binnen hun eigen belevingswereld past. Hoe divers is jullie redactie zelf?

‘’In totaal zijn er vijf à zes verschillende nationaliteiten op onze redactie en de verhouding man-vrouw is vrijwel gelijk. Wel is onze redactie erg jong. De hoofdredacteur is 32 en onze jongste redacteur negentien. Dat vind ik niet gek: onze doelgroep is jonger dan 35. Op deze manier blijven we dicht bij hen.’’

Waarom is gekozen om gebruikers voor het maandelijkse bedrag een beperkt aantal artikelen te geven, in plaats van een model zoals Netflix waarbij de klant onbeperkt van de dienst gebruik mag maken?

‘’Ik kan mij goed voorstellen dat we in de toekomst een model zoals dat van Netflix gaan invoeren. Voor nu is het een compromis met de uitgevers. Dat betekent echter niet dat we ontevreden zijn: het is voor ons ook een mooie kans om te testen of dit werkt.’’

Het afgelopen jaar ontwikkelden jullie in het geheim Blendle Premium. Waar zijn jullie tegenaan gelopen?

‘’Een groep van ongeveer tienduizend mensen heeft Blendle Premium al uitgeprobeerd. In dat proces liepen we tegen verschillende obstakels aan. De gebruikers gaven ons feedback en daar is het bedrag van een tientje per maand en het aantal stukken dat ze daarvoor krijgen uitgekomen. De proefpersonen vroegen of ze, als ze een artikel niet leuk vonden, dat dan konden inruilen. Dat vonden wij een goed idee, dus dat kan nu ook.’’

De NRC doet als enige grote speler niet mee. Was het moeilijk om de uitgevers te overtuigen?

‘’De NRC doet inderdaad nog niet mee, maar daar zijn we druk mee bezig. De andere partijen doen mee om dezelfde reden als waarom ze in de eerste plaats meedoen met Blendle: ze krijgen extra inkomsten waarvoor ze niks hoeven te doen. Ook kunnen ze door middel van Blendle een jongere doelgroep bereiken. De lezers van een papieren krant sterven letterlijk uit.’’

In dit artikel legt de NRC uit waarom zij niet meedoen.

Image Credits: Unsplash.