Tech & Innovatie

Mashup: ‘Nieuws is niet hip, en dat hoeft het ook helemaal niet te zijn’

Jan 09, 2017 Mo Jaspers

Begin 2016 werd aan NOS-verslaggevers Ivo Duijsings en Roel van Niekerk, gevraagd om voor de NOS ‘iets te gaan doen met YouTube’. Wat? Dat mochten ze helemaal zelf invullen. Na lang brainstromen ontstond het idee voor Mashup. Iedere week een ‘nieuwsquiz’ met een bekende YouTuber, waar het belangrijkste nieuws van de afgelopen week wordt behandeld; én collega Danny Simons die iedere week op pad gaat om een opmerkelijk nieuwtje verder uit te zoeken.

September 2016 ging Mashup van start. Met dit kanaal hoopten de mannen meer jongeren bij het nieuws te betrekken. Maar is dat ook gelukt? En hoe kijken ze terug op de eerste drie maanden? De Mediaredactie sprak met Ivo en Roel.

Is het lastig om jongeren te bereiken voor nieuws?
Ivo: “Heel lastig. In de app van de NOS checkt iedereen het nieuws wel. Wij willen net die hele specifieke, lastige doelgroep bereiken, die overal en nergens hun nieuws vandaan halen. En dan moeten wij juist laten zien dat wij belangrijk zijn.”

Roel: “Het is een moeilijk opdracht. De doelgroep, 12 tot ongeveer 18, is überhaupt moeilijk te bereiken als het gaat om nieuws. Ook is YouTube op zichzelf lastig omdat jongeren het op een andere manier gebruiken dan wij.”

Ivo: “Dat is het vooral. Als iemand op YouTube zit, dan is dat vooral voor vermaak, maar niet voor nieuws. In die zin zijn we daar als Mashup ook echt nieuw. Maar hoe maak je iets wat er in Nederland eigenlijk nog niet is?”

Merken jullie dat de gasten goed op de hoogte zijn van de het nieuws?
Roel: “Of ze weten het allemaal of ze weten het gewoon helemaal niet. Als ze het een beetje bijhouden moet het wel lukken. Maar je hebt ook mensen en die hebben echt géén idee.”

Ivo: “We hadden ook een launch-event, waar Mashup officieel werd ‘gestart’. Daar deden we ook een quiz met de aanwezige mensen. Dan merk je toch hoe weinig mensen soms weten. Daar kun je om lachen, of je kunt denken shit: er is nog een hoop werk aan de winkel voor ons.”

Shit, er is nog een hoop werk aan de winkel voor ons

Hoe voelt het nu om ineens zelf een ‘YouTuber’ te zijn?

Oud & Nieuw aflevering Mashup

Roel: “Leuk! Het is natuurlijk niet zo dat wij uit alle trams worden gesleurd, want zoveel mensen kijken er nog niet. Maar er komen wel allemaal spannende nieuwe dingen bij. Het is toch wel heel iets anders dan achter je bureau artikelen schrijven.
Het is ook belangrijk om te beseffen dat ons doel niet is om zoveel mogelijk abonnees te hebben. Maar we hebben het kanaal omdat de NOS, en ook wij, zien dat er een hele wereld is van 18-minners die alleen maar op YouTube zitten en voor wie YouTube een heel belangrijk deel in het dagelijks leven is. Het gaat dus niet alleen om heel veel views, abonnees en succes, maar vooral om het leren kennen van die wereld. Ook voor de NOS, om die kennis in huis te halen.”

Ivo: “Dat is ook één van de redenen dat we door mogen gaan. Er kijken nog niet heel veel mensen, maar het gaat de goede kant op én we leren nog elke dag bij.”

Gefeliciteerd, betekent dit dat Mashup in 2017 doorgaat?
Ivo: “We hebben dit nu 16 weken gedaan, vanaf september. En we gaan er nu zeker nog tot aan de zomer mee door; maar we gaan wel wat dingen veranderen. Want we zijn wel tevreden met wat we doen, maar nog niet tevreden genoeg. Er kijken nog te weinig mensen én er moeten wat dingen in het format aangepast worden. Ik denk dat we meer verschillende dingen moeten gaan doen; dus niet alleen maar één keer per week een video, maar ook meer op pad en nog meer uitleg geven over bepaalde zaken.”

We gaan zeker nog tot aan de zomer door met Mashup

Wat zouden jullie achteraf gezien anders doen?
Roel: “Ik durf best te zeggen dat ik had gehoopt dat er meer mensen zouden kijken.
En er zijn wel dingen waarvan ik achteraf denk, dit hadden we niet moeten doen. Zo vind ik in het begin sommige dingen gewoon echt te kinderachtig.”


Eerste aflevering Mashup

Ivo: “We dachten het moet echt energiek; maar zo moet het natuurlijk niet. Je moet wel gewoon ‘cool’ blijven.”

Roel: “Droog en sarcastisch, maar ook serieus. Want als mensen dan nieuws kijken, willen ze wel dat het serieus genomen wordt.
Grappige en leuke dingen, dat doen andere mensen toch wel beter dan wij. Daar zijn wij ook niet voor op YouTube gekomen. En natuurlijk mag het wel sarcastisch en mag er een grapje in. Maar het blijft toch een uitdaging om de goede toon te vinden.”

Mensen die het niet interesseert, gaan toch niet kijken; wat je ook doet

In een interview in Seven Days zeiden jullie dat jullie het nieuws ‘hip’ wilden maken. Is dat gelukt?
Roel: “Ik vind het een onzinnig uitgangspunt, en hip is een k*twoord. Nieuws is niet hip, en dat hoeft het ook helemaal niet te zijn.”

Ivo: “Wat we natuurlijk bedoelden, was het toegankelijker maken van het nieuws. En dat willen we nu nog steeds.”

Roel: “Dat is het hele doel van Mashup, dat jongeren iets van het nieuws meekrijgen, en dat ze het leuk vinden om naar te kijken.
Nieuws hip maken, dat hoeft helemaal niet. En ergens wist ik dat al wel, maar voor jongere mensen ga je dat dan toch nog proberen. Maar dat moet je dus gewoon echt niet doen. Want mensen die het echt niet interesseert, gaan toch niet kijken; wat je ook doet.”

 

Image Credits: Mashup.