Tech & Innovatie

Snapchat: ‘Het belangrijkste is dat je ermee aan de slag gaat’

Dec 22, 2016 Aafje van IJzendoorn

Liam Tjoa (19) heeft samen met Tim van der Wiel (18) een eigen adviesbureau in Snapchat voor bedrijven en organisaties: GoSpooky. Het duo heeft onlangs het Snapchat-account voor de NOS en het platenlabel Spinnin’ Records opgestart. Nu zijn ze bezig met een Snapchat-campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2017. Dat Facebook en Twitter hun nut voor de journalistiek hebben bewezen, is intussen duidelijk. Maar hoe zit het met Snapchat? De mediaredactie sprak met Liam Tjoa.

Hoeveel nieuwsorganisaties maken op het moment gebruik van Snapchat, gekeken naar afgelopen maand?

“Pff, een lastige vraag. Het zijn er genoeg in ieder geval. Sowieso de NOS, Telegraaf, Volkskrant, Metro, Editie NL, het Algemeen Dagblad en De Wereld Draait Door.

In welke fase van de Snapchat-journalistiek zitten we?

“Merken en nieuwsorganisaties hebben de eerste stappen gezet. Ze zijn nu aan het kijken hoe ze hun strategie iets gestructureerder aan kunnen gaan pakken. De media zitten op het moment niet meer in de beginfase, dat stadium zijn ze inmiddels gepasseerd.”

Wat zijn de mogelijkheden voor journalisten in Snapchat?

“Dit zijn in principe dezelfde mogelijkheden als bij de televisie. Alles wat je op tv kunt doen, kun je namelijk ook op Snapchat uitzenden. In feite is het gewoon een uitzendkanaal. Als je het ziet als een zender – bijvoorbeeld NPO1 –  en op de goede manier aanpakt, kun je ook een snapchat-kanaal hebben.”

Waarom moeten nieuwsmedia aan de Snapchat?

“De doelgroep zit nu eenmaal op Snapchat. Als nieuwsmedium wil je een zo groot en breed mogelijke doelgroep aanspreken. Als je grofweg de doelgroep van 10-30 jaar pakt, dan zit die groep het meeste op Snapchat. Wanneer je die wil bereiken, zul je ook als nieuwsorganisatie daar gebruik van moeten maken en slim op in moeten spelen.”

Is het überhaupt nodig dat nieuwsorganisaties op Snapchat zitten?

“Dit ligt er net aan wat je doel is als medium. Als je alleen de ouderen aan wil spreken, de 50 plussers bijvoorbeeld, dan weet ik niet of ik dit aan zou raden. Maar wanneer je de jongere doelgroep aan wil spreken, dan zou ik dit wel degelijk doen. Of in ieder geval aanraden ermee te experimenteren, haha.”

Denk je dat het moeilijk is voor nieuwsmedia om te investeren in Snapchat? Gezien sommige kleine bedrijven en organisaties het al lastig zat vinden om hun twitter- en facebookaccount bij te houden.

“Het probleem is dat de meeste journalisten relatief gezien al aardig op leeftijd zijn. Ze snappen het netwerk niet zo goed en weten niet hoe ze hiermee om moeten gaan, laat staan communiceren. Op die manier kunnen ze het lastig hebben om daar actief op te zijn en ook daadwerkelijk de doelgroep die er zit, aan te spreken. Een Snapchat-account aanmaken en vervolgens op de juiste manier gebruiken is niet voor iedereen weggelegd. Maar ik denk dat iedere nieuwsorganisatie, hoe klein het ook is, dit moet kunnen.”

Hoe zou je dit aanpakken?

“Ik zou als bedrijf zijnde veel jonge mensen erbij betrekken. Dit om te experimenteren hoe zij tegen bepaalde dingen aankijken, wat hun mening is. Het belangrijkste is dat je ermee aan de slag gaat.”

Hoelang denk je dat Snapchat een belangrijke rol blijft spelen binnen de journalistiek?

“Dit is lastig te zeggen. Als ik het had geweten, dan had ik mijn geld misschien al ergens anders op ingezet. Voor hetzelfde geld is het intensieve Snapchat-gebruik al over een jaar voorbij, maar ik denk dat het nog wel een tijdje doorgaat. Het Snapchat-netwerk zal zeker nog een aantal jaren bestaan.”

Aan welke functie heeft de journalist het meest?

“De verhalenfunctie is voor een journalist wel het belangrijkste. Daarmee kunnen ze in een keer al hun volgers bereiken. Daarnaast kan de een-op-een communicatie makkelijk zijn om vragen binnen te krijgen en deze direct in je verhaal te kunnen beantwoorden, waardoor vervolgens in een keer iedereen dit antwoord mee krijgt.”

Op welke manier houdt Snapchat zich bezig met de scheidingslijn van nep en echt-nieuws?

“Hier houdt Snapchat zich, voor zover ik weet, nog niet echt mee bezig. Het is een gesloten platform en informatie kan dus niet zo snel viral gaan. Op dit moment houdt het medium zich niet actief bezig met het bestrijden van nep-nieuws. Dit hoeft in principe ook (nog) niet. Op Facebook zag je op een gegeven moment het algoritme en dat was echt een probleem. Met Snapchat is het op het moment nog niet het geval. Daarnaast denk ik ook dat dit komt omdat je nog geen artikelen kunt delen op Snapchat.”

Denk je dat dit eraan zit te komen?

“Ik denk dat dit nog wel even gaat duren. Ze zijn al wel bezig met het bekijken van opties.”

Welke factoren kunnen Snapchats’ gouden toekomst in de journalistiek nog belemmeren?

“Het probleem van Snapchat is dat alle beelden live geschoten moeten worden. Er zit geen redactionele controle op. Als je iemand op pad stuurt met een Snapchat-account, dan maakt diegene het beeld en post dit vervolgens waardoor die persoon ook direct de eindredactie in handen heeft. Dat hoeft niet voor alle nieuwsorganisaties fijn en handig te zijn. Daarom zullen grote nieuwsredacties niet zo snel een stagiair op hun account zetten omdat die stagiair dan zowel voor de redactie als eindredactie verantwoordelijk is.”