N&A

Social media: ‘Bij twijfel geldt de regel: niet doen’

Dec 16, 2016 Muriel Janssen

Meisjes zijn al op jonge leeftijd actief op social media. Bescherming, controle en toezicht. Is dat de taak van ouders of van de media die publiceren voor de doelgroep? Jongerentijdschriften Girlz en MEIDEN Magazine vertellen over het gebruik van social media.

In maart deed RTL Nieuws onderzoek naar de mening van ouders over het social media gebruik van hun kinderen. Dit onderzoek werd uitgevoerd door DVJ Insights. Er deden 819 ouders mee met kinderen tussen de 8 en 17 jaar oud.

Uit het onderzoek blijkt dat naarmate de kinderen ouder worden, ouders steeds minder controle hebben over hun internetgebruik. Waar dat bij kinderen tussen de 8 en 12 jaar nog 57 procent is, is het bij kinderen van 16 en 17 nog maar 14 procent.

Wespennest

Mijn Kind Online, onderdeel van Kennisnet, zegt dat tijdschriften die via social media content publiceren rekening moeten houden met de risico’s en verantwoordelijkheid die het met zich mee brengt. Tijdschriften moeten zich niet alleen laten leiden door ongeschreven regels en zich meer ontwikkelen als social media professional/webcare professional.

Volgens Remco Pijpers, strategisch adviseur bij Kennisnet, gaat het niet alleen over het bereik van het medium maar moet er ook zorg zijn voor de doelgroep. ‘’Tijdschriften zouden meer met elkaar moeten communiceren op een professioneel niveau. Als het gaat om veiligheid voor de doelgroep is er geen sprake van concurrentie, die kennis kun je prima delen onderling. Social media is een mogelijk wespennest als dit niet goed geregeld is.’’

Tampon op je tijdlijn

Kennisnet stelt richtlijnen als het gaat om het social media gebruik van tijdschriften. Bij Girlz, het grootste meidenblad voor meisjes van 12 tot en met 19 jaar oud, wordt er rekening gehouden met de kwetsbaarheid van de doelgroep maar doormiddel van ongeschreven regels. Myrthe Timmers, social mediaredacteur van Girlz, vertelt hoe zij hier mee om gaan.

‘’De wat ‘gevoeligere’ onderwerpen (denk aan seks, ongesteld zijn), neem ik niet altijd mee op Instagram. Niemand wil een plaatje van een tampon in zijn tijdlijn. Ook op Snapchat zorgen we ervoor dat we geen filmpjes maken over té expliciete vragen. De vraag ‘ik ben verliefd op een klasgenoot’ kan prima, maar de vraag ‘ik kom niet klaar’ doen we niet, omdat meiden het gênant vinden als dat gaat spelen in de klas.’’

 

Op de vraag wat Girlz vindt van het social media gebruik van de jonge meisjes vertelt het blad dat social media onlosmakelijk verbonden is met de tijd. Je kunt de doelgroep beter leren er verantwoord mee om te gaan dan er niets mee te doen. ‘’We houden zo veel mogelijk controle op de reacties. Schelden of elkaar beledigen mag niet en die reacties verwijderen we dan ook.‘’

Ongeschreven regels

MEIDEN Magazine heeft een jongere doelgroep. Het blad publiceert voor meisjes van 9 tot en met 14 jaar oud. De Mediaredactie vroeg aan Jacqueline van Niekerk, redactiecoördinator van het blad, hoe zij social media inzetten voor het tijdschrift.

‘’We vinden de feedback die we krijgen heel fijn. We zien gelijk of meiden iets wel of niet leuk vinden. Natuurlijk zitten er ook veel negatieve kanten aan social mediagebruik, maar op ons account merken we gelukkig niet heel veel van negatieve reacties of haatberichten.’’

MEIDEN Magazine houdt ook rekening met de kwetsbaarheid van de doelgroep. ‘’Je ziet geen sexy poses, te blote foto’s, alcohol of onaardige roddels.’’ Ondanks de ongeschreven regels heeft het blad hier een goed gevoel voor ontwikkeld. ‘’Als we ergens over twijfelen, bespreken we het op de redactie, maar bij twijfel geldt de regel: niet doen.’’