AMSTERDAM – Afgelopen donderdag vond het eerste J Café evenement plaats: een netwerkplek voor iedereen in de mediawereld waar elke maand één thema centraal staat. Organisatoren Geesje van Haren (VersPers) en Lucas Hendricks (A Lab) kozen deze maand voor ‘Virtual Reality in de journalistiek’. Ruim twintig journalisten, fotografen en freelancers reisden af naar A Lab in Amsterdam.

Door: Aïsha Selser

Naast de handen die worden geschud en knuffels die worden uitgedeeld, wordt de informele sfeer verstrekt door de jonge jenever op tafel en de koelkast gevuld met bier. De middag begint met twee gasten die op een soort barkeeper-idee bij Geesje van Haren, eigenaar van publicatieplatform VersPers, mogen ‘uithuilen’. Journaliste Katja van Nimwegen trapt af en legt haar probleem voor aan de groep: ze heeft een goed idee, haar aangevraagde fonds is goedgekeurd, maar ze struggelt nog met de vorm, het publicatieplatform en de doelgroep. Hoewel er al enkele suggesties door de zaal worden geschreeuwd, houdt Van Haren de touwtjes stevig in haar handen en vertelt ze het publiek ’hun ideeën voor bij de borrel te bewaren’.

Ook developer Adriaan Rijkens doet zijn verhaal. Hij heeft een passie voor Virtual Reality, maar mist  diepgang in de creaties daarmee gemaakt. ‘’De Metro denkt bij VR nog steeds aan achtbanen, maar na drie jaar zijn we veel verder dan dat.’’ Zijn verzoek aan journalisten is om het inhoudelijke verhaal net zo belangrijk te maken als de gebruikte cameratechniek.

Milan Collin belangrijkste gastspreker
Collin vertelt de motiverende woorden met een trotse glimlach nadat hij zijn eerste Virtual Reality documentaire heeft gepresenteerd. De producent, die tevens zijn eigen IMDb-pagina heeft, houdt zich in het dagelijkse leven bezig met Virtual Reality, animaties en documentaires. Hoewel zijn woorden voor sommigen bemoedigend en uitnodigend klinken, is niet iedereen het ermee eens. ‘’Ik moet ook geld verdienen, tijd om te ‘spelen’ met Virtual Reality heb ik helemaal niet,’’ roept een wat oudere fotograaf door de zaal. Ruim twintig gasten grinniken, fluisteren wat naar elkaar en knikken instemmend ‘ja’.

Ondanks dat de discussie nog niet voorbij is, weet Van Haren weer in te grijpen. Collin wordt beloond met een fles jonge jenever. Hij nodigt iedereen uit om zijn meegebrachte VR-bril op te zetten en zijn documentaire te kijken, wat hem enthousiaste reacties oplevert. De documentaire, gefilmd met een 360 graden camera, gaat over een man en een vrouw die de as van hun overleden hond over de Mount Everest gaan strooien. Zodra de gasten de VR-bril opzetten, zien ze de trailer en zijn ze omringd door tientallen bergbeklimmers in de sneeuw.

De groepen mensen, verspreid over vijf tafels, delen hun visitekaartjes en nummers uit. Veel gasten gaan naast Katja of Adriaan zitten om over hun situaties te kletsen. Als het na afloop gaat over de generatiekloof, refereert Collin terug naar de fotograaf die hem eerder tegensprak. ‘’Mijn vader was een ambachtelijke fotograaf. Vlak voor hij stierf kocht hij een digitale camera. Die overgang was lastig voor hem. Ik denk dat deze man in dezelfde fase zit.’’

Het volgende J Café evenement vindt plaats op 12 januari 2017. Dan is het thema ‘De rol van journalistiek in de polariserende samenleving’.