N&A Tech & Innovatie

Social media successen van RTL en NOS

Oct 16, 2016 Sara Simons

Met meer dnosan een half miljoen ‘vind-ik-leuks’ is NOS de grootste Nederlandse nieuwspagina op Facebook. Op de voet volgt RTL Nieuws, met iets meer dan 450 duizend. Wat is hun succes op sociale media?

Wat opvalt aan de Facebookpagina van NOS, is dat er niet alleen nieuws op verschijnt. Er staan ook verschillende ‘uitlegvideo’s’ op. ‘‘Jongeren van nu zijn slim, betrokken en nieuwsgierig. Ze willen juist meer uitleg bij complexe nieuwsgebeurtenissen.’’ Aldus Jonna ter Veer, social media-redacteur bij NOS op 3, tegen De Nieuwe Reporter. ‘’Toen bergbeklimmer Eric Arnold overleed, legden we uit hoe loodzwaar de tocht naar de top van de Mount Everest is. Die video is meer dan 60 duizend keer bekeken.’’

Daarnaast zegt ter Veer dat het niet alleen belangrijk is om op dezelfde platformen te zitten als jongeren, maar ook om de juiste taal te spreken. Dat is ook een van de redenen dat er ondertiteling in hun video’s staat. ‘‘Dan hoeven mensen hun geluid niet aan te zetten als zij bijvoorbeeld in de trein zitten. Maar dat is echt niet alleen voor jongeren, hoor. We proberen ervoor te zorgen dat nieuws niet als saai wordt gezien door jongeren. Dat proberen we onder andere door die video’s met ondertiteling, maar ook door infographics te gebruiken.”

Niet alleen de NOS doet het goed op de sociale media, ook RTL weet haar volgers te vinden. ‘’Als gevestigde naam op TV kennen mensen ons al goed. Op sociale media bieden wij onze volgers de leukste fragmenten . Waar ons publiek zit, zitten wij. Wij bieden verschillende fragmenten en actie’s aan op onze sociale media, maar als mensen een filmpje willen bekijken, verwijzen wij ze door naar RTL XL.’’ Aldus een social media-redacteur bij RTL Nieuws.