Door: Sanne Scheffers, Lisanne Smeekens en Mari Stas

Hoe komen journalisten aan hun nieuws? Voor de berichtgevers is het dagelijkse kost. Desondanks is de werkwijze bij verschillende media anders. Vier onlinejournalisten van een landelijke, regionale, lokale en specialisatiesite geven aan hoe zij aan nieuws komen en wat zij van nieuwsaggregatie vinden. Met andere woorden: wat vinden zij ervan als een medium zijn nieuws uit publicaties van andere media haalt? Gebruiken de gevraagde media geaggregeerd nieuws zelf ook?

                                                            1280px-nos_logo-svg

Remco Andringa werkt sinds een jaar namens de NOS als redacteur politie en justitie. “Meestal hoor ik van persfotografen dat er iets is gebeurd op het gebied van misdaad. Naast persfotografen is ook Twitter een manier, waarop wij op nieuws worden geattendeerd. Het hebben van een netwerk is echt een must. Hierdoor heb je weleens een primeur.

Veel verhalen komen uit mijn eigen research. Dan heb je achtergrondgesprekken met je contacten die kunnen leiden tot een verhaal.” Het bijhouden van de contacten is cruciaal volgens Andringa. “Soms moet je dan wel bij worden gepraat, wat veel tijd kost.”

De NOS gebruikt soms regionale omroepen als bron. “Het is voor ons gewoon onmogelijk om overal tegelijk te zijn. Daarom is het fijn dat we die berichten toch kunnen plaatsen op de site.” De redactie controleert de berichten die van de omroepen worden gehaald en verwijst naar de oorspronkelijke bron. “Er is niets mis met de berichtgeving van regionale omroepen. Hun berichten zijn van goede kwaliteit. Vandaar dat we die soms aanhalen als bron.”

Helemaal geen verdieping

Andringa is minder te spreken over sites waar alleen geaggregeerd nieuws te vinden is. Die sites voegen volgens hem weinig toe. “Het is misschien leuk om snel kort nieuws te lezen, maar er wordt verder niets journalistieks gedaan. Ook zit er helemaal geen verdieping in. Ik lees dan nog liever de oorspronkelijke bron.”

Nieuwsaggregatiesites die bijvoorbeeld al het nieuws over één gemeente verzamelen, vindt Remco wel nuttig. “Zo kun je al het nieuws in een gemeente snel en gemakkelijk vinden. Fijn voor een mooi overzicht.”

                                                                l1logo

 Tips via Whatsapp

Bij de Limburgse regionale nieuwsmedia zijn ze sinds enkele jaren bezig met een nieuw model van samenwerking tussen de verschillende soorten nieuwsmedia. “Als webredactie van 1Limburg maken we zelf ongeveer de helft van de berichten op onze site. De andere helft wordt aangeleverd door onze moederbedrijven De Limburger en L1,” vertelt Jimmy Leenders. Hij werkt sinds twee jaar als redacteur bij 1Limburg.

Voor hun eigen berichten krijgt het online medium veelal informatie van ANP en via persberichten. “We hebben daarnaast een Whatsappnummer, waarop we veel tips binnenkrijgen. Alle redacteuren speuren bovendien de sociale media af op zoek naar leuke nieuwtjes.”

Leenders denkt dat er weinig verschil is tussen regionale en landelijke media als het gaat over nieuwsvergaring. “Voor landelijke sites geldt alleen dat ze uit een grotere vijver kunnen vissen, bijvoorbeeld buitenlandse sites en internationale persbureaus.”

 Bronvermelding

“We doen hier op de redactie uiteraard ook aan nieuwsaggregatie,” vertelt Leenders. De redactie neemt soms berichten over uit de landelijke media, als ze schrijven over bekende Limburgers en belangrijk regionaal nieuws. “Uiteraard wel altijd met een keurige bronvermelding. We verwachten van andere sites dat ze dat omgekeerd ook doen.”

                                                                        zwtv_fb

 De regionale omroep van Bergen op Zoom is opgedeeld in ZuidWestTV en ZuidWestFM. Yeaumain de Boom is sinds twee jaar cameraman bij deze omroep. Het medium krijgt de meeste onderwerpen binnen via de gemeentes door middel van e-mails.“Wij geven onze lezers ook kaartjes, zodat zij ons kunnen inlichten als er iets leuks of iets ergs is gebeurd.”

Voordeel door Bekendheid

De Booms visie over de landelijke media is erg duidelijk. Volgens hem hebben de landelijke media een groot voordeel door hun bekendheid. Hij denkt dat het meeste nieuws online binnenkomt bij de redacties. “Zij hebben verslaggevers door heel Nederland zitten die het nieuws in de gaten houden.”

De Boom geeft toe dat ze op de redactie regelmatig gebruik maken van geaggregeerd nieuws. “Voor inspiratie kijken we weleens naar BN deStem.”

                                                             j_u_iqpp_400x400

Mannetje op locatie

Eelco den Boer werkt als coördinator van de website Formule1.nl. De site is een verlengde van het gelijknamige tijdschrift. “Het doel van de site is om lezers te informeren over de belangrijkste, actuele kwesties omtrent de Formule 1. Het gaat bij ons om de kwaliteit, niet om de kwantiteit.”

 

Elk raceweekend hebben ze iemand op locatie staan. Hier haalt de site hun nieuws vandaan. “We willen wel duidelijk maken dat wij zelf de bron zijn, in tegenstelling tot veel nieuwssites die alleen maar nieuws van anderen letterlijk overnemen.”

Over Den Boers visie op de werkwijze van landelijke, regionale en lokale nieuwssites vertelt hij het volgende: “Die sites komen aan hun nieuws door eigen waarneming, aangevuld met informatie via persberichten, telefoontjes, andere contacten en andere media. Wat betreft Formule 1 zullen ze zich doorgaans meer baseren op andere media. Hooguit gaan de redacteuren naar circuits in hun regio om daar verslag te doen.”

Geen ontkomen meer aan

Formule1.nl neemt soms nieuws over van andere bronnen. “Er is geen ontkomen meer aan”, zegt Den Boer. “Lezers stappen anders over. Wel vermelden wij altijd de bron. Het liefst vullen wij de artikelen aan met onze eigen nieuwsgaring. Zo onderscheiden wij ons van knip- en plaksites.”

Den Boer is niet erg positief over pure nieuwsaggregatiesites “Het gaat deze sites alleen om de hoeveelheid berichten die zij hebben geplaatst. Het is niet volledig en ook niet betrouwbaar voor de lezers, terwijl ze er bij ons van uit kunnen gaan dat als wij iets melden het ook echt klopt.”

Conclusie

Nieuwsaggregatie komt meer en meer voor op de nieuwssites. Zo lang de oorspronkelijke bron in het artikel vermeldt wordt, is dit geen probleem. Het lijkt zelfs zo ver te gaan dat journalistiek zonder aggregatie bijna ondenkbaar is. Sites die enkel geaggregeerde nieuwsberichten plaatsen worden echter minder gewaardeerd.

Verder is opmerkelijk dat de sociale media een steeds grotere rol spelen in de nieuwsgaring. Vooral Twitter is een belangrijke nieuwsbron geworden.