Muziekapp BandLab Technologies koopt voor 49 procent het muziekblad Rolling Stone over. Met deze overname hoopt het blad meer online lezers te trekken.

Het gaat niet goed met Rolling Stone. Door dalende oplages wordt het medium voor adverteerders steeds minder aantrekkelijk. Alleen al het afgelopen jaar zijn de inkomsten uit advertenties met veertien procent gedaald. Door deze ontwikkelingen is Rolling Stone op zoek gegaan naar andere verdienmodellen.

Focus op online

Rolling Stone heeft al een tijdje een website naast de traditionele print. Het blad richt zich niet op één doelgroep. Op de site focust de Rolling Stone zich echter op de ‘classic-rock’, om de oude lezers niet teleur te stellen. Dit trekt jonge lezers niet naar de site.

Om toch iets te verdienen met de online diensten, voerde Rolling Stone een paywall in. Abonnees kunnen overal gemakkelijk bij, maar niet-abonnees kunnen soms bij interviews of recensies tegen de betaalmuur aanlopen. Via social media probeert Rolling Stone de lezers voorbij de betaalmuur te trekken. Op de social media willen ze aandacht voor het blad en de site vragen door actief betrokken te zijn bij de lezers.

Band Lab Technologies

BandLab is een sociaal netwerk voor zowel muzikanten als muziekliefhebbers, ontwikkeld door Band Lab Technologies, gevestigd in Singapore. Met de app kunnen muzikanten samen muziek maken, samenwerken met muziekliefhebbers of hun muziek delen met de wereld. Azië is voor Bandlab de grootste afzetmarkt.

Expansiemogelijkheden

Bandlab wil samen met Rolling Stone de onlinemogelijkheden uitbreiden. Rolling Stone benutte tot nu toe slechts een klein deel van die mogelijkheden. Onder deze mogelijkheden vallen merchandising en live events. Met behulp van de marketing van Bandlab en het toespitsen op de Aziatische markt, wil Rolling Stone groeien. Doordat de advertentie-inkomsten van het blad teruglopen, gaat Rolling Stone digitaal om adverteerders te trekken. Met deze samenwerking hopen ze dat de inkomsten weer gaan stijgen.

“Met de inhoud van Rolling Stone gaat Bandlab zich niet bemoeien,” aldus Haslinda Amin, Azië correspondent in gesprek met Bloomberg. “Rolling Stone is in Azië nog niet erg bekend. Door deze markt aan te snijden, hoopt Bandlab meer interesse in de muziekindustrie te creëren, wat ook gunstig is voor hun app.”