Door: Nena van Hassel
Het bekende Glazen Huis van 3FM staat volgend jaar in Apeldoorn. De stad die in 2009 een enorme imagoverandering onderging door de aanslag op Koninginnedag. Maar hoe zit het nu met het imago van Apeldoorn? Terugblikkend op de aanslag in 2009 spreken wij met Toon Schuiling, woordvoerder van de gemeente Apeldoorn.‘’Natuurlijk zullen wij deze gebeurtenis nooit vergeten. Het heeft een enorme impact op ons achtergelaten, op iedereen denk ik. Maar de gemeente is eigenlijk nooit gestopt met evenementen organiseren. Zo heeft het Drakenbootfestival in 2015 plaatsgevonden dat een enorm succes was. Ook hadden wij natuurlijk Giro d’italia in dezelfde straat waar ook De Naald (het monument waar de auto tot stilstand komt)aan ligt. Dan komen de emoties toch wel weer naar boven.’’Het jaar 2017 heeft een speciale betekenis voor Apeldoorn en het Rode Kruis. ‘’In 2017 is het 150 jaar geleden dat het Rode Kruis werd opgericht. Dit werd opgericht in Apeldoorn dus dat is wel erg speciaal. Wij hebben een enorme drive om voor een goede opkomst te zorgen’’, vertelt Toon Schuiling.

De gemeente Apeldoorn heeft al verschillende strategieën bedacht om inderdaad een grote opkomst te creëren. ‘’Het thema is nog onbekend, maar we willen in ieder geval de hele stad meenemen in ons enthousiasme. We gaan op tijd beginnen met de plannen, maar de ideeën om geld in te zamelen verzinnen wij niet zelf. Wij willen dit samen met de stad én het bedrijfsleven op papier zetten. Zo denken wij 2017 tot een succesjaar te maken.’’

Of gemeente Apeldoorn zelf geld inlegt, daar kan Schuiling geen antwoord op geven. Wel weet hij ons te vertellen dat ze er alles aan gaan doen om een betere opbrengst in de pot te krijgen dan vorig jaar. In 2015 stond het Glazen Huis namelijk in Heerlen en leverde dit bijna 7,6 miljoen euro op. Al vanaf 2012 is de opbrengst aan het dalen, maar als het aan de gemeente Apeldoorn ligt, gaan ze hier met een paar miljoen overheen.


Burgemeester John Berends uit Apeldoorn is razend enthousiast.