Toen Google eind juni 2014 met de Google Glass op de markt verscheen, werd al snel duidelijk dat het in een flop zou uitdraaien. De bril, die omgerekend rond de 1700 euro kost, zou niet veilig zijn tijdens het autorijden en ook zouden er veel problemen omtrent privacy zijn. Nu Snapchat een week geleden met de Spectacles voor de dag kwam, is de vraag of deze ‘smartbril’ wel ethisch verantwoord kan worden.

Een zonnebril met twee ingebouwde camera’s, dat is de basis van de nieuwe uitvinding die Snapchat dit najaar gaat uitbrengen. Het bedrijf is al jaren bezig met een totaal nieuw type camera en wil zich hiermee gaan profileren als een camerabedrijf in plaats van een social media bedrijf. In de hoeken van de zonnebril zit een videocamera, waarmee de gebruiker kan opnemen wat hij ziet. Deze video’s van maximaal tien seconden worden rechtstreeks naar de gekoppelde smartphone gestuurd en blijven daar bewaard. Google had in 2014 een soort gelijke uitvinding. Toch blijkt de Google Glass heel verschillend te zijn van de Spectacles.

Nog niet klaar voor Google Glass
Volgens Google was het publiek gewoon nog niet klaar voor de Google Glass, maar volgens Snapchat lag het mede aan de hoge vraagprijs dat het publiek niet razend enthousiast was. Maar ook op het gebied van privacy was er van alles mis met de Google Glass, want een camera die constant klaar is om te fotograferen wat de gebruiker ziet, is een erg privacygevoelige kwestie.

 

Veiligheid

Volgens Jacob Kohnstamm, voorzitter van het College Bescherming persoonsgegevens zou Google niet voldoende duidelijk hebben gemaakt wat er met de gegevens gebeurt die via Google Glass worden verzameld. Een ander punt is de gezichtsherkenning die er nóg niet op zit, wat dus betekent dat dit na enige tijd wel zal komen. Naast deze privacybezwaren was ook veiligheid een punt van discussie. De Google Glass zou namelijk niet veilig te gebruiken zijn in het verkeer. Tijdens het autorijden zou de gebruiker teveel worden afgeleid. Maar de Spectacles van Snapchat zouden geheel veilig te gebruiken zijn.

 

De camera op de Spectacles zet je aan door op een knopje aan de zijkant van de bril te drukken. Als de camera aanstaat brandt er een licht rondom de camera, waardoor het publiek dus gemakkelijk merkt wanneer zij gefilmd wordt. Het grootste verschil tussen de Google Glass en deze Spectacles is dat Google Glass een hele mini-computer in een bril is terwijl de Spectacles alleen uit een camera bestaat.

Expert aan het woord
Social-media expert Quincy Kools  vindt de uitvinding van Google Glass heel goed: “ Het was alleen jammer dat Google er té vroeg bij was. Google Glass had een product kunnen worden dat door heel veel soorten mensen gebruikt werd. Denk bijvoorbeeld aan brandweermannen. Als een huis in brand staat, kan Google Glass bijvoorbeeld een live kaart weergeven en laten zien waar je je bevindt in het huis. Zo zouden er levens gered kunnen worden.” Een ander positief punt aan de Google Glass vindt Kools het toenemen van de werkgelegenheid: “ Allerlei software developers konden applicaties maken voor Google Glass. Daarnaast konden bedrijven er ook geld uithalen. Helaas was Google er dus te vroeg bij en waren mensen er nog niet aan toe.”

Privacy
Maar hoe zit het in dit geval dan met de privacy? Veel mensen staan sceptisch tegenover deze nieuwe uitvinding en laten zich op twitter uit over hun zorgen. Sociale media als Snapchat en Instagram hebben er voor gezorgd dat ieder moment online wordt gedeeld. De uitvinding van deze nieuwe brillen is volgens experts als Edward Snowden zorgwekkend voor de privacy van vooral jongeren. Kools heeft hier zijn eigen mening over: “Over de privacy van Snapchat Spectacles maak ik mij niet zo enorm veel zorgen, Alleen doordat de bril via Wi-Fi werkt kan hij gehackt worden. Zo kan een buitenstaander continu meekijken. Over de Google Glass maak ik mij echter meer zorgen. Spectacles is puur een camera maar Google Glass is zoveel meer dan dat. Met de Google Glass kon je ontzettend veel verschillende dingen doen, zo kunnen hackers ‘spelen’ met je privacy en allerlei gegevens van je stelen die je hebt opgeslagen in je bril. Denk bijvoorbeeld aan wachtwoorden of je locatiegegevens. Het is dus aan de ene kant goed dat Google Glass (tijdenlijk) niet doorgaat.”

Komend najaar zullen de Snaps in Amerika in de verkoop komen. Deze zullen rond de 130 dollar kosten en zijn er in drie kleuren: zwart, rood en groen. Snapchat zal maar een beperkt aantal Spectacles op de markt brengen, omdat zij eerst willen weten of deze uitvinding wel in het leven van het publiek past.