Bart Brouwers werd vorige week benoemd tot hoogleraar journalistiek aan de Universiteit van Groningen. Terwijl iedereen sceptisch is over de toekomst van de journalistiek is Brouwers meer dan positief, zo blijkt uit zijn oratie. Hij opende zijn toespraak met “Het beste moet nog komen.”

Brouwers schreef boeken, bedacht het blad ‘E52’ en is onder andere actief bij de Telegraaf Media Groep.

Door Thomas Weemaes

Waarom het beste nog moet komen heeft twee hoofdredenen: een maatschappelijke en technische, meent Brouwers. “Er is meer dan ooit een enorme behoefte aan feitenkennis en daar moet de journalistiek een rol in gaan spelen.” Er is volgens Brouwers geen evenwicht tussen het onderwerp en de mate waaraan daar aandacht wordt besteed. “Te veel berichten over een onderwerp is niet goed.” Daarnaast zou de journalistiek nauwelijks inspelen op de technologische ontwikkelingen.

Kranten verdwijnen
Minder positief is de oprichter van het Eindhovense E52 over de traditionele krant, hij denkt dat de krant zijn beste tijd wel heeft gehad. De groep die de krant leest wordt steeds kleiner en dan wordt een exemplaar ook steeds duurder. “Kranten in de vorm als massamedia zullen verdwijnen.”

Met behulp van Bart Brouwers’ oratie en ons gesprek, schetste ik hét recept voor de toekomst van de journalistiek. 

 Dit is hét recept voor de toekomstjournalistiek

Ingrediënten

  • Online fundament                       
  • Specialisatie
  • Attitude
  • Ondernemerschap
  • Merk

 Duur

  • Niet in een weekendje
    afbeelding1 Het ‘huisje’ uit de oratie van Bart Brouwers

Bereidingswijze

“Minder meeschreeuwen”
Dat is het antwoord van Brouwers op de vraag wat te doen in de huidige wereld van social media. De tijd van zender en ontvanger is voorbij. Lezers hebben door deze media de mogelijkheid om altijd en overal te reageren op nieuws. Daarom moeten we minder gaan ‘meeschreeuwen’ als medium, maar op een andere manier nieuws gaan brengen. “Niet opeens afstand doen van je oude werkwijze, maar wees niet bang voor user generated content. En Maak gebruik van nieuwe technieken zoals virtual reality”, adviseert Brouwers.

 Vertrouwen winnen
Tweederde van de Nederlanders vertrouwt journalisten niet (CBS). De toename van nieuwsconsumptie via sociale media gaat samen met een laag vertrouwen in de ‘traditionele’ media. Maar hoe winnen we dat vertrouwen terug? “Dat is niet in een weekendje gebeurd, het kost tijd!” We moeten online gaan en ondernemend zijn, maar mogen de klassieke rol van de journalistiek niet vergeten (attitude). Als we dan een goed merk neerzetten en uitblinken op één specifiek terrein, dan moet het zeker lukken vertrouwen terug te winnen.