N&A

Second Love-spotje pas ‘s avonds uitzenden

Sep 20, 2016 Niek de Bruijn

’Ben jij gelukkig getrouwd? Ik ook!’ Deze zwoele commercial van Second Love, een datingsite die mensen aanspoort om een tweede relatie te nemen naast hun huwelijk, zal na maatregelen van de Stichting Etherreclame (Ster) alleen nog na negen uur ’s avonds uitgezonden worden. Maar heeft dit daadwerkelijk effect?

Het omstreden reclamespotje heeft tot veel ophef geleid, zelfs in de Tweede Kamer. Vooral de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP) vindt de commercials ongepast. Kees van der Staaij, fractievoorzitter van de partij, liet in 2013 in de uitzending van Pauw & Witteman  al weten dat het bizar is dat de site aan het stoken is in een goed huwelijk. ‘’Als er twee mensen gelukkig getrouwd zijn zou je zeggen ‘gefeliciteerd, laten we kijken waar de problemen zijn.’ In plaats daarvan zegt Second Love ‘ga eens kijken of vreemdgaan niet iets voor je is.’’’ Volgens de SGP is dit in strijd met de waarheid én ook nog eens misleidend.

Knipoog
‘’Nee, zó zeggen we het niet’’, laat Erik Drost, oprichter van Second Love, weten aan de Mediaredactie. Volgens hem zegt de website dit met een knipoog. ‘’Wij snappen heus wel dat wanneer iemand gelukkig is in zijn huwelijk hij niet naar Second Love gaat. Zat je eerst in een sleur en heb je behoefte aan aandacht en spanning, dán ga je naar Second Love.’’ De stelling van Van der Staaij klopt dus niet ten opzichte van de doelgroep van Second Love, zegt hij stellig.

Niet verantwoordelijk
Ster, die de spotjes van Second Love uitzendt bij de NPO, verkoopt reclamezendtijd aan de publieke omroep, legt Carlinda Lengkeek, projectcoördinator communicatie bij Ster, uit aan de telefoon. ‘’De adverteerders maken de reclamespot, maar Ster is niet verantwoordelijk voor de inhoud.’’ Als mensen aanstoot nemen aan de inhoud van een commercial, dan kunnen ze een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Het reclamespotje voldoet volgens hen aan artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code, omdat het ‘de menselijke waardigheid’ niet aantast en geen vorm van discriminatie bevat.

Schade aanrichten
‘’Waarom zouden deze reclames niet op tv kunnen? Waarom zouden we het anders uitzenden? Reclames op radio én televisie werken versterkend’’, betoogt Droste. Lengkeek vervolgt: ‘’Er is hier veel kritiek over geweest, en in overleg met Second Love heeft Ster besloten om deze spots alleen nog maar na negen uur ’s avonds uit te zenden. Dan luisteren er in ieder geval geen kinderen meer mee.’’ De datingssite voor vreemdgaan is zich wel bewust van de schade die haar dienstverlening kan aanrichten, blijkt uit de algemene voorwaarden op de website: “Wij oordelen niet over de morele aspecten van tweede relaties, maar anderen (inclusief uw eventueel bestaande partner) mogelijk wel. Uw gebruik van onze diensten is volledig uw eigen verantwoordelijkheid en komt uitdrukkelijk voor uw eigen risico.”

Leed veroorzaken
In ruim de helft van de echtscheidingen – waarvan gemiddeld 16% wordt veroorzaakt door ‘iemand anders die in het spel is’, aldus het CBS –  zijn kinderen aanwezig. ‘’Second Love negeert met haar reclame bewust het grote risico dat zij hierdoor leed veroorzaakt bij kinderen en in gezinnen. Dat is in strijd met het fatsoen en daarom is besloten om de spotjes pas na negen uur ’s avonds uit te zenden’’, laat de Reclame Code Commissie weten op haar website. De maatregel is dus gunstig, want veel kinderen kijken rond negen uur ‘s avonds geen televisie meer. ‘’Het is niet met ons overlegd, maar wij zonden sowieso al niet uit rond dat tijdstip op de publieke omroep’’, laat Droste nog weten. ‘’Dat is wel het grappige. Het zijn te dure tijdblokken, dus die boekten we nooit. Er valt niets weg, we houden gewoon hetzelfde aan als wat we al doen. Er is ons niks afgenomen.’’ Welk effect het voor Second Love heeft kan hij daarom niet zeggen, omdat ze dus – volgens hem – nooit voor negen uur ’s avonds uitzonden. ‘’Het enige wat het inhoudt is dat wij niet te veel geld uitgeven voor dat tijdstip.’’