Tech & Innovatie Uncategorized

Botcave, chatbots en journalistieke innovatie

Sep 20, 2016 Emma_Derksen

Botcave (Bot·cave; de; m) een platform dat chatbots in staat stelt door middel van kunstmatige intelligentie beter te doorgronden wat een zin betekent. Dat is nogal een mond vol, vandaar eerst even alles op een rijtje .

Chatbot

Een chatbot. Wat is dat? Het is zelf opererende software die een natuurlijk gesprek simuleert. Bijvoorbeeld via WhatsApp, of Facebook Messenger. Volgens Sander Wubben, onderzoeker op het gebied van kunstmatige intelligentie en taaltechnologie en eveneens de bedenker van Botcave, is het een steeds populairdere verschijning. “Gebruikers besteden meer en meer tijd op messenger services zoals Facebook Messenger of WhatsApp . Tegelijkertijd worden mensen de enorme hoeveelheid apps op hun telefoon moe en zijn ze op zoek naar gemak en gebruiksvriendelijkheid. Een bot kan dan bijvoorbeeld ingezet worden om snel via natuurlijke taal toegang te krijgen tot het laatste nieuws of om een  pizza bestellen.

Botcave

En dan nu Botcave, hetgeen waar het om draait. Zoals gezegd, een platform dat door kunstmatige intelligentie een chatbot beter laat begrijpen wat een zin betekent. Een idee bedacht door Wubben, dat volgens hem het samenkomen was van een aantal gebieden waarin hij werkzaam is. Hij is op het moment bezig met een project waarbij taaltechnologie wordt ingezet voor journalistiek. Daarnaast is er steeds meer vraag vanuit journalistiek naar automatisering en nieuwe verdienmodellen. Daarbij komt nog de opkomst van chatbots. Het resultaat: Botcave.

Hoe zorgt het platform er dan voor dat een chatbot, een robot dus, weet wat een zin betekent? Dat werkt als volgt. Wubben: “We doen dit door een systeem te ontwikkelen dat heel veel tekst leest, en dat uit die hoeveelheden tekst kan leren wat de betekenis is van bepaalde woorden.  Zo kan bijvoorbeeld een nieuwschatbot erachter komen dat “Donald Trump” en “Republikeinse presidentskandidaat” met elkaar te maken hebben, zonder dat dat expliciet aan de bot verteld hoeft te worden.”

Journalistiek

Het is dus de bedoeling dat Botcave de journalistiek gaat helpen. Volgens Wubben stelt het platform uitgevers, kranten en andere nieuwsbrengers in staat om op een nieuwe en meer gerichte manier nieuws te brengen. “De uitgever hoeft niet meer te wachten tot de gebruiker naar hem toe komt, maar kan nu actief gepersonaliseerd nieuws aanbieden via een chatservice.”

Hoe zit het dan met de banen van journalisten? Wordt dat hierdoor niet uit handen genomen? Volgens Wubben niet. Een verschuiving zal wel plaatsvinden. De makkelijk te automatiseren taken zullen worden overgenomen door de ‘robots’. “Het schrijven van simpele berichten over beurskoersen, sportverslagen etc. en het contact met de klant, zullen meer gaan via services zoals chatbots.”

Subsidie

Botcave heeft 22.700 euro subsidie gekregen. Volgens Peter Smet, innovatie-en procescoördinator bij het Stimuleringsfonds van de Journalistiek, wordt de subsidie voor Botcave gebruikt om het chatbotplatform te bouwen en uit te proberen. “Met het geld kunnen ze het idee uittesten. Daarna is het de bedoeling dat ze op eigen benen kunnen staan.” De subsidie vanuit de Regeling Journalistieke Innovatie is éénmalig en Botcave moet er een jaar mee kunnen doen. Wubben zegt dat de subsidie genoeg is voor uitvoering van het prototype. Er zal meer nodig zijn om het platform op grotere schaal uit te voeren.

Waar wordt de hoeveelheid subsidie op gebaseerd? Dat hangt af van een begroting en een presentatie. De idee-hebber doet een aanvraag naar de subsidie met daarbij een begroting. Ook moet degene met het innovatieve plan een presentatie houden over het project voor het bestuur van het fonds. Zij beoordelen vervolgens of het idee in aanmerking komt voor subsidie.

Stimuleringsfonds van de Journalistiek (SVDJ)

Botcave valt onder de Regeling Journalistieke Innovatie van het SVDJ. Zoals de regeling al zegt, het is de bedoeling dat er ideeën worden ingestuurd die journalistiek innovatief zijn. Je stuurt je idee op, samen met uitleg waarom het innovatief is. Daarna komt er een expertcommissie bij kijken. Zij adviseren het bestuur van het SVDJ of het idee goed is. De commissie kijkt daarbij naar drie punten. “Het idee moet journalistiek, innovatief en haalbaar zijn”, zegt Smet. Het bestuur kiest dan een aantal beste ideeën uit, op advies van de expertcommissie.

Een idee wordt gekozen op basis van een score. De precieze score van Botcave is lastig terug te vinden, maar de scores worden gegeven op een schaal van acht. Voor elk criterium worden punten gegeven. Het gemiddelde moet boven een zes liggen. Vrij hoge eisen dus! En Botcave heeft daar zeker aan voldaan”, zegt Smet.