Uncategorized

FOX Sports Docs, the making of

Sep 19, 2016 Lars van Mil

Sinds 2014 zendt FOX Sports de zogenaamde ‘FOX Sports Docs’ uit. Dit zijn bijzondere verhalen over bijvoorbeeld legendarische spelers of historische wedstrijden. Robbie Peters werkt voor productiemaatschappij Southfields, dat verantwoordelijk is voor een aantal van de docu’s.

“Ik werk mee aan docu’s voor Vitesse en ADO, voor beide heb ik er nu drie gemaakt. Ik doe de regie en de montage. Ik kom uit Den Haag en heb een lichte voorkeur voor ADO, maar ik vind het ook onwijs leuk om ze voor Vitesse te maken.

Ik heb vier jaar bij Studio Sport gewerkt, waarna ik ben overgestapt naar Eyeworks Sport. Deze productiemaatschappij werd overgenomen en is toen Southfields geworden. Zo heb ik vanaf het begin altijd in het voetbalwereldje gezeten. Ik heb nooit gestudeerd, na mijn middelbare school heb ik meteen een brief naar Studio Sport geschreven. Ik kon daar komen werken, dat was mazzel.”

De kerstboom, de mat en de videoband

“Als we een docu maken, gaan we eerst samen met de clubs om de tafel om te bespreken wat ons leuke onderwerpen lijken. Dan kom je samen op een onderwerp of vier, vijf. Vervolgens gaan we het onderzoeken. Voor ADO hebben we ‘De Kerstboom van Co’ gemaakt. Die gaat over de periode waarin Co Adriaanse trainer was in Den Haag, eind jaren ’80 en begin jaren ’90. De club vond dit een leuk idee, omdat het bij de supporters erg leeft.

Als je iets voor televisie maakt, moet het beeldend sterk zijn.

Vervolgens gaan we kijken wat de leuke verhalen zijn en wie we als hoofdpersoon kunnen opvoeren. Voor ‘De Kerstboom van Co’ hebben we gesprekken gehad met Adriaanse zelf en met verschillende spelers uit die tijd. We kwamen erachter dat sommige spelers zelf ook een leuk verhaal hadden. Zo was er Michel Adam, een verdediger met een lange Haagse mat in z’n nek. Die mat heeft hij nu nog steeds, maar hij heeft tegenwoordig een strijkwinkel. Dat contrast is leuk om in beeld te brengen.

Bij Cor Lems kwamen we erachter dat hij nog steeds oude videobanden heeft. Die hebben we digitaal overgezet en zo hebben we de beelden gebruikt die in die periode door hem gefilmd zijn. Het verhaal kan leuk zijn, maar het moet ook goed in beeld gebracht worden. Als er geen beelden van die mooie wedstrijd zijn, of die interessante persoon niet mee wil werken, dan houdt het op. We maken het voor televisie, dus het moet beeldend sterk zijn.”

The Making of…

“Als het onderwerp er is hebben we vijf draaidagen. Daarna kijken we alles nog eens terug. Bij de NOS vragen we archiefbeelden aan en kijken we wat we nog aan oude wedstrijden en samenvattingen kunnen gebruiken. Daarna begint het monteren. Dat doe ik. Ik ben daar ongeveer zeven dagen mee bezig. Vervolgens wordt het resultaat bekeken door FOX en door de club. Als iedereen het goed vindt, komt het op tv.

We werken met ongeveer vijf man aan een docu. Ikzelf sta erop als regisseur en samensteller, ik monteer en doe de interviews. We hebben een eindredacteur die de grote lijn bewaakt en over de schouder meekijkt. Dan is er een redacteur die vanachter z’n bureau mensen belt, het archief bekijkt en de verhalen probeert uit te pluizen. Verder hebben we nog een vaste cameraman en een geluidsman. Ik ben er het langst mee bezig, ongeveer twaalf dagen. Voor de rest is het een dag of vijf werk.”

Aad Mansveld? Wie?

“Tegenwoordig is alles in het voetbal vluchtig. Veel televisie over voetbal gaat over wat er nu speelt. Dat is morgen weer vervlogen. Door docu’s te maken die gaan over onderwerpen van een tijd terug, kun je dieper ingaan op bepaalde periodes. De docu ‘Aadsjûh’ ging over Aad Mansveld. Het was de beste voetballer die Den Haag ooit heeft gekend, maar zelf wist ik niet veel over hem. Er is bij ADO een tribune naar hem vernoemd, maar veel jonge mensen zegt het niks. Dat onderwerp hebben we helemaal uitgepluisd, waarbij ook zijn vrouw, oud ploeggenoten en zoon wilden meewerken. Dan krijg je een goed beeld van hoe goed hij kon voetballen en wat voor man hij was. Door die film is dat echt tot leven gekomen.

Een FOX Sports Doc is veel tijdlozer dan de meeste voetbalprogramma’s. Dat vind ik er mooi aan.

Ook zie je dat iedereen veel realistischer is als het gaat om periodes die lang geleden zijn. Voetbaltrainers zijn altijd heel heftig in het moment en vooral bezig met de prestaties van het team. Pas jaren later kunnen ze de context beter aangeven. Hoe hebben ze moeten werken? Hoe is dat te vergelijken met andere clubs? Ze kunnen dan ook beter plaatsen wat voor betekenis iets heeft gehad. Dat vind ik mooi aan zo’n docu, het is veel tijdlozer dan de meeste voetbalprogramma’s.”

De reacties

“Ik weet niet precies hoe goed de docu’s worden bekeken. Het is natuurlijk voor een beperkte doelgroep; een ADO-docu wordt vooral bekeken door supporters van ADO en minder door Ajax en Feyenoordfans. Sommige films zijn wel voor een breed publiek toegankelijk, maar of ze die ook weten te vinden is de vraag. Ik vind het zelf niet zo belangrijk, want het is gewoon heel leuk om te doen.

Ik vind het niet zo belangrijk hoeveel mensen naar de docu’s kijken. Het is gewoon heel leuk om te doen.

De reacties zijn wel positief. De docu’s zijn een manier om onderwerpen te belichten die in de vergetelheid zijn geraakt. Supporters zijn sowieso al trots op hun club, en voor hen is het leuk om bepaalde periodes of helden terug te zien en daar wat meer over te horen.”