N&A

Social media (s)kills HNTM

Sep 15, 2016 Emily van Kleunen

Nooit eerder heeft Holland’s Next Topmodel zo veel gedraaid om het gebruik van sociale media. De reacties op de nieuwe toevoeging liegen er niet om. Is het nationale modellenprogramma nog wel wat het geweest is?

Kort voor het eerste seizoen van 2016 begon, kon het publiek al vlogfilmpjes zien van de kandidaten om ze alvast beter te leren kennen. De filmpjes werden slecht ontvangen: hordes mensen vroegen zich af waarom ‘alles’ bekend werd nog vóór de afvalrace begon. Ook stoorden mensen zich steeds meer aan het feit dat er zulke rare opdrachten voorkomen in het programma.

fb

Een paar dagen later werd er een filmpje op de Facebookpagina van het programma geplaatst, waarin Anna Nooshin, één van de juryleden, uitlegt waarom de modellen al bekend werden gemaakt. Volgens haar speelt sociale media tegenwoordig een erg grote rol, zeker als model, omdat je jezelf als het ware moet ‘verkopen’. Honderden of zelfs duizenden volgers zijn daarvoor noodzakelijk. In dit seizoen kan het publiek elke kandidaat volgen via hun eigen sociale media account. De mooiste foto’s worden geplaatst en er wordt volop gevlogd. Meisjes die er in de race uitvliegen, kunnen later alsnog kans maken op een plekje tussen de rest van de kandidaten zolang ze maar succesvol genoeg zijn op sociale media. Het internet barstte hierdoor de afgelopen weken los. Mensen ergerden zich kapot, vonden vloggen en selfies niet nodig of werden daar zelfs ongemakkelijk van.

Niet alleen het social-media-gebeuren zorgt ervoor dat kijkers met vragen zitten. Hoewel de jaarlijkse make-over ieder jaar weer vragen oproept, zijn rare opdrachten zoals de watershoot het toppunt. Het model moest doen alsof ze op de uitkijk stond, terwijl er voor haar en achter haar iemand klaarstond om een emmer water over haar heen te gooien. Op dat moment mochten de modellen hun ogen niet dichtknijpen, maar moesten ze in hun pose blijven staan. Het oneerlijke aan de shoot was dat de ene kandidaat het water midden in haar gezicht kreeg, terwijl een ander daar minder last van had.

Andere opdrachten die vreemd worden gevonden, zijn het badderen in een ijsbad en de Euromast-opdracht. Het springen van de Euromast moet nog gebeuren in de volgende aflevering van 20 september, maar het publiek is er nu al niet positief over.

3

 

Toen het nieuwe seizoen van Holland’s Next Topmodel begon, meldde Televizier dat de kijkcijfers van het programma zijn gehalveerd ten opzichte van vorig jaar. De eerste aflevering zorgde voor 290.000 kijkers. Nu het twee weken bezig is, zijn er meer mensen gaan kijken, maar het is nog steeds minder populairder dan de voorgaande jaren. Of dat iets te maken heeft met de nieuwe social media regels, weet de redactie van Hollands Next Top Model niet. “Wijzelf vinden het belangrijk dat de modellen zichzelf goed profileren als merk”, vertelt een redacteur. “Dat kan goed op social media. De meisjes blijven dicht bij zichzelf, als ze bijvoorbeeld vloggen. In het begin vonden ze het ongemakkelijk, maar nu groeien ze hard. Anna Nooshin geeft hen veel verbeterpunten mee”. Ook vertelt hij dat ze met de tijd mee willen gaan. “Je moet er rekening mee houden. We dwingen de meisjes niet om social media te gebruiken, want als ze het niet willen, dan kunnen ze ervoor kiezen om uit het programma te stappen”.