Nu.nl gooide deze week haar bestaande reactieplatform NUJIJ op de schop. Door het vernieuwde NUJIJ 2.0 kunnen lezers zelf aanvullingen op stukken, foto’s en video’s invoeren.

Het platform is compleet nieuw vergeleken met het vroegere NUJIJ, dat alleen bestond uit een reactieplatform waar mensen hun mening over het nieuws mochten vertellen. “We waren eigenlijk veel te veel tijd kwijt met het modereren daarvan.” zegt redactiechef Colin van Hoek.

Het sturen van foto’s naar nu.nl is eigenlijk niets nieuws, lezers konden dit allang doen. Dit is echter de eerste keer dat dit via deze manier kan. “Vroeger konden mensen onder andere via NUFoto, waar je ook apart voor moest inloggen, en WhatsApp foto’s en video’s insturen,” zegt Van Hoek. “Omdat mensen dit massaal deden, werd dit voor ons enorm onhandig om bij te houden.”

Tot nu toe is NUJIJ 2.0 een succes. In de twee dagen dat het bestaat, heeft de redactie al honderden berichten binnengekregen. Maar waarom doen mensen dit?

“Ze vinden het gewoon leuk om dit soort berichten in te sturen en hun naam op de site te zien” zegt Van Hoek. “Als iemand bij bijvoorbeeld een brand is, maken ze toch al een foto, en in plaats van dat ze die bijvoorbeeld naar een vriend sturen, sturen ze hem naar nu.nl. Je ziet al jaren bij RTL Weer bijvoorbeeld dat  mensen daar foto’s insturen die worden laten zien in de uitzending. Ook willen mensen die bijvoorbeeld veel van iets af weten, meehelpen en hun eigen kennis toevoegen om een artikel zo compleet mogelijk te maken.”

Het originele NUJIJ begon in 2007, maar een maand geleden werd al aangekondigd dat het medium zou verdwijnen. Gert-Jan Hoekman, hoofdredacteur van nu.nl, zei destijds tegen BNR dat het niet meer bij nu.nl zou passen. “Het levert niet de inhoudelijke bijdrage op die we ons bedacht hadden toen we ermee begonnen. Het is een beetje een discussieplatform geworden.” aldus Hoekman tegen BNR.