Uncategorized

Facebook voor trouwe volgers of meer bereik

Sep 12, 2016 Iris van der Heijden

Afgelopen maanden waren de onderzoekers van het Stimuleringsfonds voor Journalistiek druk bezig met onderzoek naar de Stand van de Nieuwsmedia. Er is onderzocht hoe en waarom de media Facebook gebruiken als platform.

Uit het onderzoek blijkt dat de regionale omroepen veel trouwe volgers hebben (zie tabel 1). Volgens Tim Zimmerman van Omroep Brabant heeft dat te maken met het kennen van je publiek. “Wij weten welke doelgroep ons bekijkt en daar passen we onze berichten en natuurlijk ook onze facebookposts op aan.”  Het aanpassen van alleen je berichten is niet genoeg om ze hoog in de nieuwsfeeds te krijgen. Zo kan Facebook willekeurig zijn algoritmes veranderen om zo de nieuwssites minder prominent aanwezig te laten zijn.

afbeelding-facebook-tabel-1

Strategieën

Maar hoe ziet de online redactie van de nieuwsmedia eruit? Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft hiervan een internetredactie heeft. Daarnaast heeft 29% een speciale social media redacteur en bij 15% van de redacties plaatst elke redacteur zelf zijn stukken online (zie tabel 2). Bij Omroep Brabant was er jarenlang één redactielid die de social media kanalen beheerde, maar binnenkort gaat die redactie uitbreiden. “Nu social media steeds meer in opkomst is, kan één redacteur het niet meer aan. We gaan eind dit jaar uitbreiden naar twee redacteuren en maken er volgend jaar drie van”, Aldus Tim Zimmerman.

afbeelding-facebook-circel

Wat wel en wat niet?

Het doel van social media is veelal om het publiek te bereiken. (zie tabel 3). Soms kan het publiek ook flink tekeer gaan in de reacties, bijvoorbeeld met onderwerpen als de vluchtelingencrisis  en de zwartepietendiscussie. Hoe ga je daar mee om als redacteur? Tim Zimmerman vindt het een lastige kwestie: “Als we van tevoren weten dat er hevige discussies kunnen ontstaan, plaatsen we het niet op Facebook. We hebben geen tijd om aanstootgevende reacties weg te halen. Het nieuws staat wel op de website en daar is ook plaats om te reageren.” Bij de NOS gaan ze die discussies niet uit de weg. In een eerder artikel liet  Anouk Tijssen weten: “Wij zijn er voor iedereen en dat betekent dat ook potentieel controversiële onderwerpen op Facebook geplaatst worden. Hooguit wordt de timing er op aangepast, om er bovenop te kunnen blijven zitten.”

tabel-2-facebook

Lees hier het hele onderzoek.