Het dichtdoen van een autodeur? Nee. Het snijden van een wortel op een snijplank? Ook niet. Het Geluid, het radiospel van Qmusic, is weer begonnen. Het is de twaalfde editie van het spel, waarin luisteraars kunnen raden wat zij horen. Hoe komt het eigenlijk dat Het Geluid zo succesvol is?

Het spel werkt simpel: je krijgt een geluid te horen en als je denkt te weten wat het is, laat je je naam achter op de app of de website. Van de mensen die dit doen, wordt er elk uur een geselecteerd door de computer. Die komt in de uitzending en mag raden wat Het Geluid is. “Er zijn veel mensen die meespelen, dus je hebt geluk als je mee mag doen”, vertelt Corien Postma, producer bij Qmusic.

Het Geluid wordt niet zomaar geraden; in de vorige editie waren er 44 dagen nodig om het goede antwoord, het bijvullen van een servettendispenser, te raden. Dit betekent dat er veel foute antwoorden nodig zijn voor iemand op het antwoord komt. De prijzenpot begint op 2500 euro, en voor elk fout antwoord komt hier honderd euro bij. Het bedrag loopt vaak op tot in de tienduizenden euro’s, voordat Het Geluid wordt geraden. Als het spel een tijdje bezig is, worden de luisteraars geholpen met hints. “Op die manier wordt iedereen een bepaalde denkrichting ingestuurd. Ik denk dat dat ook helpt het spel in leven te houden”, aldus Postma.

Het succes

Maar waarom doen er zoveel mensen mee aan Het Geluid? Hoe blijft het spel anderhalve maand elke werkdag leuk? Postma heeft wel een idee hoe dit komt. “Het geluid is altijd een handeling. Een telefoon in een beschermhoesje klikken of het lostrekken van een plant uit een potje. Dit zijn dingen uit het dagelijks leven. Daarom denk je tijdens je dagelijkse bezigheden snel dat je misschien weet wat het geluid is en wil je eerder meespelen. Als je het dan goed hebt, win je natuurlijk ook een lekker bedrag, wat ook meehelpt.”

Ook marketing speelt een rol in het succes van het spel. Zo werd de editie van 2016 afgetrapt met een tour door verschillende grote steden. In een acht meter lange microfoon konden bezoekers hier als eerste het nieuwe geluid beluisteren. “Ik denk dat marketing belangrijk is. Zeker in het begin is het een goede manier om een beetje leven in de brouwerij te brengen”, aldus Postma.