Als journalisten zijn we steeds meer bezig om verhalen niet alleen op een mooie manier te vertellen of op te schrijven, maar ook om te laten zien. Omdat de verhalen op het internet steeds meer worden, moet je je kunnen onderscheiden van de rest. En doordat de aandacht van de lezer steeds sneller weg gaat, moet je hem natuurlijk erbij kunnen houden. Een team van vijftien ervaren mensen uit de Verenigde Staten en Europa in de journalistiek vormen Google News Lab.

Wat is Google News Lab? Matt Cooke, een van de teamleden en voormalig BBC News verslaggever, legt uit dat dit team overal rondreist om met mensen ideeën uit te wisselen over de beste manier van verhalen vertellen en om feedback te krijgen op hun tools. En hoe moeten deze tools worden gebruik om een nieuw verhaal te vertellen. Het doel is om journalisten en ontwikkelaars bij elkaar te brengen, waardoor er ‘digital storytelling’ ontstaat.

Het is niet zo dat elk verhaal tools of technologie nodig heeft, volgens Cooke. Als het verhaal al goed genoeg is, pas dan zeker niets meer aan. Maar als je iets toe kan voegen, probeer dan de goede manier te kiezen. Daar wil Cooke mensen van bewust maken.

De populairste tools of features zijn volgens Cooke heel verschillend per land. Zo zijn in grote, rijke landen als Zweden Snapchat, life streaming vanaf je mobieltje en viritual reality (VR) heel populair. Maar bij kleinere landen die nog niet zo ver zijn, is Google Maps juist weer heel opkomend. Het populairste verhaal op het moment is het verhaal van de Guardian. ‘6X9’ is een platform waar je 360 graden in de cel van een gevangene kan kijken met een VR bril of Google Cardboard.

Krijgen we in de toekomst ook met hologrammen te maken? Dat we net zoals bij ‘The Hunger Games’ het nieuws krijgen via een hologram van de presentator voor je neus. Volgens Cooke zijn we nog lang niet zo ver. Wat opkomend is, is toch echt het live uitzenden en via je telefoon nieuws ontvangen. Er zal veel verandering komen voor het publiek omdat zij steeds met de macht hebben over het nieuws. De burger kan nu ook zijn eigen nieuws verslaan. In heel veel landen is dit nog niet zo.

Cooke vertelt dat ze in Engeland al langer werken met het idee dat de burger alles kan verslaan. Zij hebben het juist gezien als een kans die ze aan moeten grijpen. Volgens Cooke heb je altijd een redactie nodig om het nieuws op het grote scherm te kunnen krijgen als burger. Dus moet je daar als redactie van profiteren.

Ik had hier een Google Map aan toegevoegd, maar dit blijkt nog niet helemaal te werken. Misschien is dat de kritische noot hier. Of ik doe zelf natuurlijk iets compleet fout.