Spotlight. The Panama Papers. Onderzoeksjournalistiek is helemaal in en datajournalistiek is de toekomst. Beide vormen van journalistiek vragen een investering  in tijd en geld. Lastig in een tijd waarin journalistiek organisaties met moeite zoeken naar nieuwe verdienmodellen. Maar data- en onderzoekverslaggeving zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar en met het journalistiek vak. Dat is de uitkomst van drie paneldiscussies op het International Journalism Festival in Perugia.

Of de panelleden optimistisch zijn over de toekomst van onderzoeksjournalistiek kun je op basis van de titel de discussie ‘A Golden Age of Investigative Reporting?‘ niet meteen concluderen. Emanuele Midolo, masterstudent journalistiek in Londen en discussieleider: “Er is niet langer een scheiding tussen traditionele journalisten en datajournalisten. Beide hebben elkaar beïnvloed, maar het zijn geen aparte vakken meer. De vraag hoe die twee samen moeten werken is dus niet meer relevant.”

Verzamelen, analyseren en presenteren
Datajournalistiek en onderzoeksjournalistiek, zo leert de discussie, zijn bijna niet meer los van elkaar te zien. Er is simpelweg zoveel data beschikbaar dat het bij bijna elk onderwerp gebruikt kan worden. Bovendien wordt vaak onderschat wat er allemaal onder de noemer ‘data’ valt. Foto’s, documenten, spreadsheets, ingescande visitekaartjes. Het is allemaal data en voor onderzoeksjournalisten is het enorm waardevol. De data zelf is niet nieuw, maar het gemak waarmee het kan worden verzameld, geanalyseerd en gepresenteerd wel.

Alles wat je kunt digitaliseren is data
Megan Lucero leidt een team van journalisten bij The Sunday Times dat zich bezighoudt met ‘computer assisted reporting’. Ze zegt: “Veel journalisten denken dat het alleen om cijfers gaat, maar alles wat je kunt digitaliseren is data.” Maar de traditionele journalistiek blijft ook belangrijk. Lucero: “Er moeten nog steeds mensen gebeld worden.”Doping-Schandal

In twee andere presentaties op #ijf16, brengen Daniel Drepper en David Crawford interessante inzichten in onderzoeksjournalistiek. Beiden werken voor Correct!v, een non-profitorganisatie voor onderzoeksjournalistiek in Duitsland, waar zij onder andere onderzoek doen naar TTIP en de ramp met de MH17.

Het werk van Correct!v en Lucero zijn succesvolle investeringen in onderzoek en datajournalistiek gebleken. Lucero’s team was in staat dopingmisbruik tijdens de Olympische Spelen aan te kaarten aan de hand van bloedtestresultaten van honderden sporters. Met als resultaat een uitgebreide multimediale productie.

“Alle journalistiek is straks onderzoeksjournalistiek.”

De sprekers zijn er in ieder geval van overtuigd dat we in een Golden Age of Investigative Reporting leven: de mogelijkheden zijn eindeloos en de verdienmodellen komen er. Of zoals Lucero besluit: “Alle journalistiek is straks onderzoeksjournalistiek.”

Image Credits: Pjotr Bos.