Tech & Innovatie

Vernieuwende Volkskrant geeft lezers iets extra’s

Apr 07, 2016 Bas van der Weerden

De Volkskrant is sinds oktober vorig jaar rustig aan begonnen met het maken van video’s. Deze filmpjes worden geplaatst op Volkskrant.nl/kijkverder. Van een uitleg over de Panama Papers tot een analyse van Anouk’s taalgebruik; zo divers zijn de onderwerpen in de video’s van de krant. Inmiddels staat er een behoorlijk aantal video’s over allerlei onderwerpen op de site.

“We zien dat mensen steeds meer informatie tot zich nemen via video’s. Ook als het gaat om journalistieke informatie is dit het geval. Dat is ook een reden dat we begonnen zijn met de filmpjes”, vertelt Kustaw Bessems, chef crossmedia bij de Volkskrant. “Je wilt jouw verhalen toch bij mensen onder de aandacht brengen.”

Bessems krijgt bijval van Alexander Pleijter, hoofdredacteur van De Nieuwe Reporter en expert op het gebied van ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media. “Het aardige van zo’n video is dat je hem opnieuw kunt gebruiken. Een uitlegvideo over het EU-voorzitterschap kun je bijvoorbeeld aan elk artikel hangen wat over dat onderwerp gaat. Dat is op zich wel slim. Die dingen zijn ook heel makkelijk te delen via social media en daarmee bereik je dan weer een jongere doelgroep.”

Video Volkskrant over EU voorzitterschap

Niet nieuw
Wat de Volkskrant doet is niet nieuw. Volgens Pleijter is het een internationaal fenomeen en experimenteren veel buitenlandse media al langer met dit soort producten. “Ook in Nederland gebeurt het al. Nu.nl heeft bijvoorbeeld al veel video’s ter verrijking van hun stukken.”

De Volkskrant vindt de filmpjes die zij maken wel wezenlijk anders dan die van nu.nl. “Bij nu.nl bestaat het merendeel uit uitlegvideo’s. Wat wij doen is breder. We maken ook filmpjes met opinie of redactioneel commentaar bijvoorbeeld”, aldus Bessems.

Video redactioneel commentaar

Wat wel nieuw is, is dat de Volkskrant nieuwe mensen heeft aangenomen om aan deze video’s te werken. Nu.nl besteedt het maken van hun video’s bijvoorbeeld helemaal uit aan animatiestudio in60seconds. De Volkskrant doet dit niet. “We hebben een speciale redactie crossmedia en we hebben ook speciale videomensen aangenomen hiervoor. Daardoor kunnen we ervoor zorgen dat onze filmpjes goed zijn; de journalistieke kwaliteit waarborgen. Heel af en toe besteden we iets uit, maar het merendeel doen we toch echt zelf. Dat is ook de kracht”, vertelt Bessems.

Volgens Pleijter is het goed dat de Volkskrant een aparte redactie crossmedia heeft. “Het is goed dat ze zo actief zijn op internet en het nieuws op een andere manier proberen te brengen. Op die manier maak je het ook aantrekkelijk voor een andere doelgroep en kun je bijvoorbeeld ook meer jongeren bereiken.”

Diverse onderwerpen
De diversiteit in onderwerpen ziet Pleijter iets minder zitten. Volgens hem tonen de verschillen in onderwerpen en lengte (er zijn video’s van 50 seconden en filmpjes van acht minuten) aan dat de krant nog geen echt format heeft. “Volgens mij zijn ze nog heel erg zoekend. Het verschil in onderwerpen geeft heel duidelijk aan dat een visie ontbreekt. Ze hebben nog niet echt een idee wat ze precies willen.”

Bessems is van mening dat die visie er wel is. “Er is geen bepaald format, dat klopt. Maar de aankleding is wel altijd herkenbaar Volkskrant. Online weerspiegelen we de krant. De onderwerpen die we aansnijden in ‘Kijk Verder’ zijn dus ook net zo breed als de onderwerpen die in de krant aan bod komen.”

Niet alleen filmpjes
Op Kijk Verder plaatst de Volkskrant overigens niet alleen video’s. Ook foto reportages en geschreven stukken die ondersteund worden door datavisualisatie komen voorbij.