Het publiek op televisie, wie kijkt daar nou naar? De gemiddelde kijker houdt zich bezig met presentatoren en andere dingen. Toch hebben mensen er een dagtaak aan het publiek in te delen: de floormanager.

Joan Hansink is floormanager bij het Denk Groter Debat. Zij vertelt over de indeling van het publiek bij dit programma: ‘’We hebben er een heel systeem voor maar soms kan het erg lastig zijn om het publiek te plaatsen. Ik krijg vaak te maken met studenten die niet in beeld willen, en zo werkt het niet. We hebben niet de tijd om daar mee in discussie te gaan. We vinden dat niet nuttig aangezien je weet dat je naar een show gaat die wordt uitgezonden op televisie. ‘’

Hansink vindt het voornamelijk erg belangrijk dat er geen lege rijen te zien zijn, of nog beter: dat die er helemaal niet zijn. ‘’Dat is niet mooi op televisie. We plaatsen eerst alle mensen op het podium en daarna steeds verder naar achteren. Daarnaast hebben de personen die achter de presentator zitten een redelijke taak. Zij worden geacht veel mee te doen, geïnteresseerd te kijken, te klappen en bijvoorbeeld niet te gapen. Juist voor hen is het moeilijk om niet verveeld te gaan kijken. Bij sommige talkshows hoor je de presentator niet als je achter hem of haar zit.’’

Daarnaast is de doelgroep van het programma erg belangrijk wat betreft de indeling van het publiek. ‘’Het publiek moet namelijk de doelgroep uitstralen, leraren op de voorgrond bij het Denk Groter Debat is dus niet de bedoeling.’’

Zo proberen we te voorkomen dat iemand bijvoorbeeld minutenlang in zijn of haar neus zit te peuteren

De floormanager let natuurlijk ook op het uiterlijk van de gasten. Mensen die gekleurde kleding aanhebben worden gewaardeerd. ‘”Helemaal zwart of wit is zo saai, een beetje kleur is altijd welkom, zolang het maar niet reflecteert.’’ Verder wordt voor de start van het programma het publiek verzocht om de jassen uit te doen en de tassen op de grond te plaatsen.’’ Hansink is druk bezig om alles van te voren uit te leggen, maar een publieksopwarmer helpt hier ook aan mee: ‘’Het is cruciaal dat iemand voor de uitzending duidelijk vertelt wat de bedoeling is. Ook is het belangrijk om te vertellen dat het publiek rekening moet houden met dat er vaak een camera op je gericht staat. Zo proberen we te voorkomen dat iemand bijvoorbeeld minutenlang in zijn of haar neus zit te peuteren.’’

De mediaredactie sprak ook met een communicatieadviseur van de publieke omroep-die niet genoemd wil worden. Volgens hem zijn er veel meer dingen om op te letten dan alleen de doelgroep en zorgen dat het publiek de regels kent: ‘’De uitstraling van het publiek is erg belangrijk, maar het gaat er niet zo zeer om of iemand knap is of niet. Je moet op veel meer dingen letten.  Stel dat er op de voorste rij vier vrouwen naast elkaar zitten, onbewust kijkt dat niet lekker. Er zal dus een man in het midden moeten. Voor het oog is het ook niet fijn als iemand vaak in beeld komt met een hele felle, rode blouse aan. En daarnaast leidt het de kijkers af van hetgeen zij wél naar moeten kijken: de talkshow zelf. Deze persoon zal dus verder uit beeld worden geplaatst.’

De uitstraling van het publiek is erg belangrijk, maar het gaat er niet zo zeer om of iemand knap is of niet

Op de sites van verschillende talkshows staat vermeld dat groepen en studenten welkom zijn. Maar die lopen echter de kans om uit elkaar gehaald te worden. ‘’Groepjes worden vaak uit elkaar gehaald. Het kan namelijk erg afleiden als een groepje studenten constant zit te smiespelen. Vandaar dat je misschien ook de indruk krijgt dat iedereen als individu is gekomen naar de show,’’ aldus de communicatieadviseur.