Het ene blad kijkt het af bij de grote jongens, de ander moet het hebben van persberichten en 3voor12 kiest willekeurig welke bandjes ze recenseren. Opgepakt worden door media is voor bandjes een grote stap naar bekendheid. Neem punkband The Black Cult, die haar bekendheid zag stijgen na een recensie en een interview door Oor. Ieder muziekplatform heeft zijn eigen manier om bands als deze op te pikken en er een recensie of artikel over te schrijven.

Bij het muziekplatform 3voor12 ligt dat er maar net aan. “Er zijn in Nederland een stuk of zeven lokale 3voor12’s die geheel worden gerund door vrijwilligers. De relevantie van een act is bij lokaal minder streng dan bij landelijk. Als het een lokaal bandje is, wordt er al snel over geschreven”, vertelt redacteur bij 3voor12 Tilburg Jenny Janssens. Onderling verschilt dat volgens haar nog heel erg. “In Rotterdam zijn er bijvoorbeeld heel veel lokale bands. In Drenthe moet de redactie iets meer improviseren qua artikelen. In Tilburg hebben we een mooie bandjescultuur, maar vaak krijgen we ook verzoeken van acts waar we echt niks mee kunnen. Saaie singer/songwriters bijvoorbeeld en slechte rappers. Het is uiteraard ook een kwestie van smaak binnen de redactie.”

Redacteur bij 3voor12 Tilburg Julie Velthoven legt uit hoe het daar in zijn werk gaat. “Er wordt gekeken of er persmailtjes binnen komen met nieuws over bandjes die optreden of muzikanten die een EP releasen. We houden in de gaten wat interessant is voor 3voor12 en dat word doorgegeven aan de redacteuren.” Verder wordt er door de redacteuren zelf ook een oogje gehouden op de ontwikkelingen in Tilburg wat betreft de muzikanten.

“Als een band door ‘de grote media’ wordt opgepakt, en wij vinden het ook bij onze doelgroep/stijl/genre passen, dan zullen wij deze band ook opnemen”, zegt Nylo de Meijer, hoofdredacteur van internetmagazine SmashPress. Dit kleinere medium kiest er dus voor om ‘af te kijken’ bij magazines als Oor en Rock Sound. Maar ook op andere manieren. “Uiteraard berichten we ook over bands als we deze zelf tegenkomen, of als we persberichten krijgen.”

Door perspromotor bekender

Douwe Doorduin, zanger van punkband The Black Cult, heeft veel hulp gekregen bij het bereiken van de media. “Wij ogen misschien als een klein bandje uit Groningen, maar we krijgen veel steun. Ons album is uitgebracht bij Suburban, een groot independent label met veel connecties. Daarbij hebben wij een perspromotor die er voor heeft gezorgd dat Oor ons op heeft gepikt.” Dit blad had in de januari-editie van 2016 een interview met Doorduin en schreef ook een albumreview over hun nieuwste album. “Dat is natuurlijk erg tof. Wij wisten van het interview, maar de recensie was een totale verassing”, zegt de zanger. “De recensie was erg positief, dus ons hoor je niet klagen.”

Elk medium heeft zo zijn eigen redenen om te beslissen wanneer er over een muzikant of band geschreven wordt. Jonge bandjes zijn echter vaak actief op zoek naar de publiciteit, bijvoorbeeld met persberichten. Wel of niet worden opgepikt is voor hen ten slotte erg belangrijk.