Voor de veertiende keer werden de ROOS Dagen georganiseerd. Tijdens deze dagen komen alle dertien regionale omroepen van ons land bij elkaar om workshops te volgen, prijzen in handen te nemen en te borrelen. Journalisten kregen de mogelijkheid om een vr-bril op te zetten en maakten kennis met livestreaming.

 

Verschillende binnen- en buitenlandse journalisten gaven masterclasses en workshops aan de regioverslaggevers. De workshops waren gericht op innovatie in de (regionale) journalistiek. De eerste dag gingen de masterclasses over onder meer tools, burgerjournalistiek en benaderen van een jongere doelgroep. Dag twee bestond uit een cursus verspreid over de hele dag. De aanwezigen konden kiezen welke cursus zij wilden volgen: kruisgesprekken, storytelling, leiderschap, datajournalistiek en camjo (camera-journalist).

 

Door Myrthe van der Putten

 

Tools
Tijdens de cursus ‘Tools voor journalisten’ sprak oorlogsverslaggever Hans Jaap Melissen over virtual reality. Hij nam zijn 360-camera mee naar Lesbos om de vluchtelingenstroom te filmen. “Virtual reality is realistischer en empathischer”, concludeerde hij. Hij denkt dat iemand met zo’n vr-bril een betere indruk krijgt van wat er op een bepaalde tijd in een bepaalde situatie gebeurt. “Virtual reality wordt steeds populairder in de omgeving van porno en horror; je kan niet wegkijken.” Na de uitleg van Melissen kregen we de kans om een vr-bril op te zetten.

 

Tijdens diezelfde cursus spraken Benny Brauns (L1) en Wytse Vellinga (Omrop Fryslân) over mobiele journalistiek. Voor Vellinga is de mobiele telefoon zijn enige journalistieke tool. Deze neemt hij overal mee naar toe en gebruikt hij om zowel te filmen en audio op te nemen als video en audio te bewerken. Volgens hem kan een regiojournalist niet meer zonder telefoon, omdat alles makkelijk is vast te leggen. Daarnaast weegt het niks, en heeft iedereen altijd zijn telefoon bij zich.

 

Hoofdredacteur van NU.nl Gert-Jaap Hoekman vertelde over de nieuwe app waarbij iedereen kan livestreamen. Op deze manier maken burgers onderdeel uit van het journalistieke proces. Ook het bedrijf Ubideo maakt gebruik van burgerjournalistiek. Daar gaat het nog een stapje verder: iedereen kan een evenement aanmaken om live te streamen.

 

Jongere doelgroep
Tijdens de ROOS Dagen twitteren de meeste journalisten, dus een workshop over dit medium lijkt niet weg te denken. Stefan Tieleman, Hoofd TV en entertainment van Twitter, vertelde hoe dit sociale medium beter gebruikt kan worden. Volgens hem is Twitter doorgedrongen tot elke doelgroep in Nederland. Bovendien speelt het de grootste rol op het moment dat er een incident plaatsvindt. “Twitter is niet alleen een plek om nieuws te delen, maar ook een plek om samen te rouwen”, aldus Tieleman.

 

Veel journalisten praten over het bereiken van een jongere doelgroep. De hoofdredacteur van Mindshakes, Ward Wijndelts, vertelde hoe hij samen met zijn redactie jongeren aanspreekt. Mindshakes is populair onder jongeren tussen de twintig en dertig. Volgens Wijndelts is het belangrijk om selectief te zijn, omdat hij werkt met een klein clubje mensen. Niet alle actuele issues komen aan bod, maar hij zoekt verdieping in bepaalde onderwerpen.

 

Tijdens de tweede dag gaf Geert Verdickt de cursus ‘Storytelling’, waarbij hij vertelde over de onderdelen die elk nieuwsitem moet hebben. Volgens hem is het belangrijk dat een video-item verrassend is, niet verwarrend. Na analyses van onder meer het NOS-journaal bleek dat die vooral verwarrend waren. In een item van enkele minuten komen soms te veel onderwerpen aan bod, zonder dat het daadwerkelijke verhaal wordt verteld. Verdickt vindt dat een item moet bestaan uit een onderwerp en een verhaal. Daarnaast moet het emoties oproepen bij de kijker.

 

NL-Awards
Een ander onderdeel van de ROOS Dagen zijn de NL-Awards. Elk jaar reikt een twaalfkoppige jury de prijzen uit. De winnaar van de Gouden Award is Omroep Brabant, die in samenwerking met L1 en Omroep West een documentaire maakte over Benno L (Benno tapes). Zowel de onderwerpskeuze als invalshoek vond de jury origineel.

 

De NL-Awards gaan naar de beste regionale producties, waarbij een Gouden Award voor het allerbeste product wordt gegeven. De categorieën waren dit jaar: ‘Eigen nieuws’, ‘Duiding’, ‘Innovatie verslaggeving’, ‘Beste radioprogramma’, ‘Beste tv-programma’, ‘Documentaire’ en ‘Vernieuwend’.

 

Tijdens de borrel op de eerste avond spraken de journalisten over de workshops en mogelijke veranderingen. Daarnaast was de beruchte kamer 209 de plek waar de journalisten tot vijf uur ‘s ochtends wijn dronken nadat de bar gesloten was. Voor een aantal van hen was het netwerken en borrelen een groot onderdeel van de ROOS Dagen.